menu

E-Commerce Live: nemen slimme assistenten de wereld over?

Met zo’n zeventig presentaties, rondetafelgeprekken, demonstraties en twee uitreikingen had de derde editie van E-Commerce Live een bomvol, maar inspirerend programma. Kortom: een geslaagde dag voor de ruim 1700 ecommerce-professionals die gisteren bijeenkwamen in De Beurs van Berlage.

Nieuwe trends als voice-technologie, augmented reality en virtual reality kwamen gedurende de dag veelvuldig voorbij. Takeaway, het moederbedrijf van Thuisbezorgd, werkte onlangs zelfs samen met Amazon voor de lancering van Alexa in Duitsland. De etenbestelsite werkt ernaartoe dat een slimme assistent op basis van interne en externe data voorspelt wat de consument wil eten en op welk moment.

Door niet alleen de klantdata in kaart te brengen, maar ook rekening te houden met factoren zoals het weer, het verkeer en gegevens uit de online agenda kan het maar zo zijn dat Takeaway haar gebruikers op termijn iets voorstelt als: “Zal ik alvast een lichte maaltijd voor je bestellen in verband met je yogales vanavond om 20.00 uur?”

‘Voice-technologie nog niet breed omarmd in Nederland’

Maar voordat het zover is, heeft de voice-technologie nog een aantal uitdagingen te overwinnen. Hoewel er nog maar weinig apparaten op de markt komen waar voice niet in is geïntegreerd, is het gros van de Nederlanders nog niet overtuigd van de directe noodzaak ervan.

Marktonderzoeker GfK vertelde dat slechts één op de acht Nederlandse consumenten verwacht om binnen vijf jaar voice-technologie te gebruiken. Het gros van de ecommerce-bedrijven ziet de toegevoegde waarde van slimme assistenten wel degelijk. Maar wordt er gekeken naar de investeringen, dan gaat er momenteel het meeste budget naar het optimaliseren van de checkout, gevolgd door augmented en virtual reality.

Om te achterhalen wat er beter kon in de checkout zette Intergamma, het moederbedrijf van onder meer Gamma en Karwei, neuromarketing in. “Uit de hersenactiviteit van de deelnemers kwam duidelijk naar voren dat de vraag: ‘niets vergeten?’ zorgde voor weerstand. Daarom proberen we de bijverkoop in de checkout nu te stimuleren met de opmerking: ‘ook handig voor erbij’.

E-Commerce Live! 49

Inkopen op basis van zoekgedrag

Naast de nieuwste trends was er ook veel aandacht voor fulfilment en logistiek. Zo streden woonwinkel Flinders en KPN om de titel Logistieke Webshop van het Jaar. Het was uiteindelijk Flinders die met de award naar huis ging. De woonwinkel gebruikt het zoekgedrag van de consument om te bepalen wat er moet worden ingekocht. Hierdoor blijft de voorraad binnen de perken, maar is het wel in staat om sneller te leveren dan de concurrent.

Ook Michiel Muller, medeoprichter van Picnic, viel in de prijzen. Hij werd door de lezers van Emerce uitgeroepen tot de meest innovatieve ecommerce-specialist van ons land. E-commerce Live bood overigens niet uitsluitend een podium voor spelers die vooroplopen in de digitale disruptie. Doordat de bedrijven zich in verschillende stadia bevinden en opereren in uiteenlopende niches, bleef het programma interessant voor ecommerce-specialisten uit alle lagen.

Tags

Reacties