Domino’s zet gps-tracking nationaal in
Domino’s is vandaag gestart met de nationale uitrol van gps-tracking van pizza-leveringen. Het begint met vijf winkels, maar voor eind februari moeten alle ruim tweehonderd winkels in ons land zijn uitgerust met deze technologie. Klanten kunnen dan real-time de bezorging van hun pizza in de gaten houden.
Domino’s is hiermee de eerste fastfood-keten in Nederland die gps-tracking aanbiedt aan haar klanten. Het bedrijf lanceerde in 2013 al de PizzaTracker. Hiermee kon de klant de verschillende stappen van het proces zien: was de pizza nog in de oven, werd ‘ie verpakt of was het eten al onderweg?
Nu gaat Domino’s nog een stapje verder en kan de bezorging van de pizza real-time gevolgd worden door de hongerige klant. Domino’s gaat hiervoor zijn scooters, auto’s en elektrische fietsen uitrusten met gps-technologie, zodat de bezorging via een kaart op de PizzaTracker-pagina gevolgd kan worden.
Verbeterde analyse
Volgens het bedrijf zit de grootste wist ‘m vooral in een verbeterde analyse voor de winkelmanagers. “Bezorgingen zullen veiliger, efficiënter en daardoor ook sneller bij de klant zijn, zonder dat daarvoor verkeersregels overtreden zullen worden. Aan de hand van uitgebreide rapportages van de GPS technologie, kan een manager in een Domino’s winkel nog beter samen met de bezorgers de service verbeteren”, aldus Andre ten Wolde, CEO Domino’s Nederland & België.
Gps-tracking de nieuwste extra service voor klanten?
Met een grote fastfoodketen die real-time tracking mogelijk maakt, wordt gps-tracking dan de nieuwste usp waarmee webwinkels en online dienstverleners zich kunnen onderscheiden van de rest? In 2014 opperden wij dat PostNL de gps-tracking van pakketpost mogelijk moest maken, maar het postbedrijf zag daar geen heil in.
Dat gps-tracking van logistieke partijen misschien niet ideaal is, bewees ook een Duitse blogger die live een pakketbezorging van DPD volgde en merkte dat het weinig toevoegde. Zo zag ze op de kaart dat de chauffeur binnen vijf minuten van haar woning was, maar zij wist niet welke route hij nog moest afleggen en hoeveel pakketjes hij onderweg moest afleveren.
Domino’s, Coolblue…
Voor pakketdiensten die tientallen leveringen moeten doen, is gps-tracking misschien niet ideaal, maar voor een bedrijf als Domino’s dat per ritje maar een select aantal leveringen heeft, is dit natuurlijk perfect. Zo biedt Coolblue klanten bij haar eigen bezorgservcie CoolblueBezorgt al een link per mail, waarmee ze live kunnen volgen waar de bezorgers zijn. Wie volgen?
Reacties