menu

Live-tracking pakketpost: gimmick of toevoeging?

Live-tracking pakketpost: gimmick of toevoeging?Tegenwoordig is het mogelijk om de verzending van je pakket in real-time te volgen. Op een plattegrond zie je dan precies waar de koerier met jouw pakketje is. De techniek, op basis van gps, was er al langer, maar de vraag is nu meer: is het een leuke gimmick, voegt het daadwerkelijk iets toe of kleven er alleen maar nadelen aan?

Op onze Engelstalige zustersite Ecommerce News valt een uitgebreid verslag te lezen van een blogger van de Duitse website Netzaktiv, die een testbestelling deed om te kijken hoe dat live-tracking nou in zijn werk ging.

Tot 30 minuten nauwkeurig verzendtijd voorspellen
Nadat ze een bestelling had geplaatst, kreeg ze niet alleen een mailtje van de webwinkel, maar ook van DPD waarin werd gezegd dat ze haar bestelling in één of twee werkdagen kon verwachten. En dat ze nu nog de mogelijkheid had om de plaats en tijd van levering te veranderen of dat ze toestemming kon geven om het pakketje bij de buren of bij een ophaalpunt af te leveren. “Dat klonk vrij flexibel allemaal. Tot nu toe gaat alles goed”, zo schreef ze.

De volgende dag kreeg ze een mailtje van DPD met daarin de melding dat ze haar pakketje kon verwachten tussen 14:11 en 15:11. Een schappelijke ‘time window’ dus, want normaal gezien hebben logistieke bedrijven er een handje van om klanten af te schepen met een time window “tussen 12:00 en 18:00”. Volgens het persbericht, dat DPD verstuurde toen het vorige zomer de live-trackingdienst lanceerde, kan het bedrijf uiteindelijk – als de rit al is begonnen – zelfs tot 30 minuten nauwkeurig voorspellen hoe laat de pakketbezorger aanbelt.

Weten waar chauffeur is, voegt niks toe
Maar als de pakketbezorger eenmaal is begonnen aan de rit, begint het gedonder. Op de kaart ziet de blogger dat het busje gezien de afstand tot haar huis niet verder dan een kilometer, dus vijf minuutjes rijden, van haar vandaan kan zijn. Maar de DPD-tool geeft aan dat het nog wel een dik uur gaat duren. “En dat is gelijk het eerste probleem van de dienst. Wat heb ik eraan om te weten dat de DPD-chauffeur slechts een kilometer van mij vandaan bezig is met pakketjes bezorgen? Ik heb immers geen idee hoe lang zoiets duurt, aangezien ik zijn exacte route niet weet en ik ook niet weet hoeveel pakketjes hij nog moet bezorgen.” Dat laatste zou ze volgens DPD wel moeten kunnen zien, maar ze kon die optie nergens vinden op de site.

Verder viel het haar ook op dat het icoontje van DPD soms versprong op de kaart. Dan was ‘ie weer drie straten verderop om plots twee kilometer verder weg te zijn. En enkele minuten later ging de bel en bleek het DPD-busje dus al voor de deur te staan. Volgens de auteur heeft de dienst dus z’n mankementen. “Het vertelt de klant niks wat hij van te voren niet wist en het monitoren van het DPD-busje op de website is in feite niets meer dan een leuke gimmick”, zo zegt ze.

Veiligheid van de chauffeur in het geding
“En uit gesprekken met DPD-chauffeurs blijkt dat er ook nog andere dingen spelen. Ze voelen zich bijvoorbeeld niet alleen maar in de gaten gehouden, ze zijn ook bang dat de constant te verkrijgen informatie over hun locatie gebruikt kan worden door boze klanten om de chauffeur en diens busje aan te vallen.”

Dat laatste is eigenlijk ook een van de redenen waarom PostNL bijvoorbeeld tracking via GPS nog niet heeft gelanceerd in ons land. In een interview met ons vorig jaar, gaf het postorderbedrijf aan dat GPS-tracking “niet de oplossing is”. Woordvoerder Annelou van Egmond bevestigde dat PostNL de noodzaak voelt om de tijdvakken te verkleinen, maar dat het gebruik van GPS wel gepaard gaat met het plaatsen van enkele kanttekeningen. “Een belangrijk aandachtspunt is daarbij de privacy van de chauffeur. En helaas moeten we daarbij ook alert zijn met bestelwagens vol soms dure artikelen, de veiligheid van de chauffeur en de lading die niet in het geding mag komen.”

Tags

Reacties