Gemiddelde CO2-uitstoot per pakket 56% gedaald

Gemiddelde CO2-uitstoot per pakket 56% gedaald

Ten opzichte van 2018 is de CO2-uitstoot in de last mile van online bestelde pakketten gedaald met 56 procent. De gemiddelde uitstoot is nu 100 gram CO2 per pakket. De sector wil de uitstoot in de last mile verminderen met 90 procent in 2030.

Dit blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel.org, dat werd uitgevoerd met Topsector Logistiek. Het onderzoek laat ook zien dat het aantal pakketten dat in de ecommerce-branche verstuurd wordt, is gegroeid. In 2018 waren dit 351 miljoen pakketten, in 2022 was het gestegen naar 611 miljoen.

‘Verhoogde efficiëntie last mile’

De gemiddelde CO2-uitstoot per verstuurd ecommerce-pakket was in 2018 nog 230 gram. In 2022 was dit afgenomen naar 100 gram CO2-uitstoot, een daling van 56 procent. “Dat is een heel mooie stap”, volgens Marlene ten Ham, directeur bij Thuiswinkel.org. “De afname in CO2-uitstoot komt met name door een verhoogde efficiëntie in de last mile.”

‘Door samenwerking willen we tot grip op en reductie van CO2-uitstoot komen.’

Een toename in het aantal depots en voertuigen met lagere emissies zijn verklaringen voor de afname. Ook de kleinere verpakkingen, zodat er meer pakketten in bezorgbusjes passen hebben geholpen. Daarnaast rijden ook steeds meer voertuigen op elektriciteit en zetten vervoerders in op fietsbezorging. “Als ecommerce-sector willen we door samenwerking komen tot grip op en reductie van CO2-uitstoot van de leveringen van online bestellingen. Uit deze monitor blijkt nu dat we goed op weg zijn, maar we hebben zeker ook nog wat te winnen.”

Pakket halen met personenauto meer CO2-uitstoot

Volgens het onderzoek stoot een gemiddelde personenauto 204 gram CO2 uit door één kilometer te rijden. Dit terwijl het thuisbezorgen van een pakket dus gemiddeld 100 gram CO2-uitstoot oplevert. “Een online bestelling thuis laten bezorgen veroorzaakt dus vaak minder CO2-uitstoot dan zelf met de auto naar het afhaalpunt rijden.”

“Uit onderzoek van TNO blijkt dat 33 procent van de pakketten die afgeleverd wordt bij een afhaalpunt wordt opgehaald met de auto.” Het advies van Thuiswinkel.org luidt daarom ook: “haal je pakket lopend of met de fiets op bij een afhaalpunt. Lukt dat om wat voor reden niet, laat het pakket dan liever thuisbezorgen.”

Uitstoot 90% verminderen in 2030

Ten opzichte van 2018 wil de ecommerce-branche de CO2-uitstoot in de last mile nog verder verminderen, met 90 procent in 2030. Volgens de onderzoekers valt er nog winst te maken door meer elektrische voertuigen of fietsen als transport in de last mile te gebruiken.

‘Ook in het transport vóór de last mile streven we naar meer efficiëntie.’

“Ook kijken we naar het transport vóór de last mile: we streven naar meer efficiëntie door slim datagebruik en het gebruik van duurzamere brandstof. Daarnaast adviseren wij webshops om duidelijk te communiceren richting de consument over het maken van duurzamere bezorgkeuzes.”

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten