Paazl wil CO2-uitstoot gaan voorspellen
Logistieke softwareleverancier Paazl gaat duurzaamheid als factor meenemen in bezorgopties. Het integreert daarom met de software van BigMile. Zo weten webwinkeliers straks welke leveringsoptie duurzamer is. Uiteindelijk wil Paazl consumenten in de checkout een bezorgoptie laten kiezen op basis van de voorspelde CO2-uitstoot.
Paazl werd eerder dit jaar nog overgenomen door Wuunder, maar opereert nog steeds onder haar eigen naam. Met de logistieke software van het bedrijf kunnen webwinkeliers, fulfilmentpartijen en b2b-spelers meer bezorgopties bieden aan klanten.
CO2-uitstoot in dashboards van klanten
Het bedrijf wil duurzaamheid als factor meenemen in de bezorgopties. Het is van plan om de CO2-uitstoot van vervoerders zichtbaar te maken in de dashboards van klanten. Vervolgens zal Paazl klanten de juiste tools geven om duurzaamheid bij consumenten aan te jagen.
‘We willen de consument sturen naar duurzame verzendopties.’
“Wanneer ecommercebedrijven weten welke leveringsopties duurzamer zijn dan andere, kunnen ze deze informatie in de checkout delen met hun klanten. Het uiteindelijke doel daarvan is om consumenten bewust te maken van de impact die het vervoer van hun zending heeft op het milieu en ze te sturen richting duurzame verzendopties”, vertelt Erik Wencker, Head of Product & Integration bij Paazl.
Nacalculatie uitstoot
Om dit mogelijk te maken gaat het platform software van BigMile gebruiken. BigMile is een platform waarmee logistieke dienstverleners de CO2-uitstoot van hun transport kunnen berekenen. In het eerste kwartaal van volgend jaar integreert Paazl de BigMile Emission API.
‘We maken gebruik van vervoersdata die we al krijgen door de koppeling met vervoerders.’
“Voor een multi-carrier checkout heb je heel veel data nodig om de CO2-uitstoot per zending te calculeren. Dat maakt het al erg complex. We gaan gebruikmaken van vervoersdata die we al krijgen dankzij de koppeling die we met vervoerders hebben. Met andere woorden, we kijken terug op de reis van afgeleverde pakketjes om vast te stellen wat de CO2 van een levering was.”
In latere fase ook voorspelling
Op basis van deze berekeningen gaat Paazl in een latere fase ook de verwachte CO2-uitstoot per zending tonen. “Op basis van gecalculeerde data kunnen we een voorspelling doen. Deze verwachte uitstoot tonen we in de checkout aan de consument – dus voordat ze hun keuze maken – zodat de vervoersoptie een weloverwogen beslissing wordt op basis van duurzaamheid, naast levertijd en verzendkosten”, aldus Wencker.
“Terwijl retailers en logistiek dienstverleners steeds meer te maken krijgen met wetgeving en rapportageverplichtingen omtrent hun emissies, willen consumenten graag duurzamere keuzes kunnen maken bij de aanschaf van producten én de levering daarvan. In deze samenwerking met Paazl begeven we ons precies op dit snijvlak en kunnen we beide cases ondersteunen”, vertelt Jan Pronk, managing director van BigMile.
‘Beloftes over duurzaamheid worden straks onderbouwd met echte cijfers.’
“Het mooie is dat niet alleen de impact van CO2-uitstoot in de supplychain direct zichtbaar wordt voor consumenten, maar dat beloftes over duurzaamheid van de levering van hun product ook worden onderbouwd met echte cijfers. We zijn erg blij dat Paazl er op deze manier mee aan de slag gaat.”
Reacties