lightspeed ecommerce

Gebruik spraakassistenten groeit naar 37%

Gebruik spraakassistenten groeit naar 37%

In het afgelopen jaar steeg het gebruik van spraakassistenten onder consumenten in ons land naar 37 procent. Onder jongeren was de webwinkel het populairste type bedrijf om een vraag te stellen met een spraakassistent (13 procent).

Dit blijkt uit de Nationale Voice Monitor, een onderzoek dat Direct Research uitvoerde in opdracht van onder andere Achmea en Y.digital. Ongeveer 1.500 Nederlanders tussen de 18 en 99 jaar vulden een enquête in, in december 2021.

Gebruik spraakassistenten neemt toe

Volgens het onderzoek gebruikte in 2020 nog 30 procent van de consumenten spraakassistenten, zoals Google Assistent, Siri van Apple en Alexa van Amazon. In 2021 groeide dit gebruik verder naar 37 procent.

Het gebruik van spraakassistenten in ecommerce neemt al jaren toe. Online verkopers lanceren regelmatig apps die spraakcommando’s ondersteunen voor Alexa of Google Assistent. Volgens het rapport van Direct Research gebruikt 9 procent van de consumenten wel eens een spraakassistent bij webwinkels en bezorgorganisaties.

‘9% van de consumenten gebruikt een spraakassistent bij webwinkels.’

Dit zijn niet de meest populaire bedrijven om op deze manier contact mee te hebben, op de eerste en tweede plaats staan callcenters van telecombedrijven (14 procent) en energiebedrijven (11 procent). Bij de vraag ‘Aan welk type bedrijf zou u als eerst een vraag stellen’ zijn webwinkels wel het meest populair met 13 procent. Op de tweede plaats staan bezorgbedrijven met 12 procent.

Verwachte groei in toekomst

Van de niet-gebruikers van spraakassistenten verwacht maar liefst 20 procent in de toekomst wel op deze manier contact te hebben met bedrijven. Daarnaast vindt 16 procent van hen dat bedrijven klanten de mogelijkheid moeten bieden om op deze manier contact op te nemen. Verkopers doen er dus goed aan deze mogelijkheid in hun webshop aan te bieden.

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten