menu

Eén dag fikse korting. Zou het records breken?

Eén dag fikse korting. Zou het records breken?KupiVIP.ru, één van Ruslands grootste webwinkels, heeft aangekondigd met een eigen variant op Cyber Monday te komen. Een dag die ze hoogstwaarschijnlijk heel wat marge zal kosten, maar ze ook een boel nieuwe klanten, omzet en PR oplevert. Zou zoiets ook in ons land een goed idee kunnen zijn?

Vandaag, op 4 maart lanceert KupiVIP.ru “Shock Sale”, een dag waarop 24 uur lang gigantische kortingen op producten van honderden merken worden gegeven. De webwinkel staat al bekend om z’n hoge kortingen, maar vandaag wordt het allemaal nog wat bonter gemaakt. Naar eigen zeggen is het doel om de verkooprecords te verbreken en om het maximum aantal bezoekers naar de website te lokken binnen 24 uur.

De Russische webwinkel zegt dat het inkoopteam intensief heeft samengewerkt met leveranciers om de marges zo laag mogelijk te maken. “Met als resultaat dat er vandaag op de websites honderden deals staan van merken uit tien verschillende landen.”

89% procent waardeert one-day sale
Volgens de algemeen directeur van de webwinkel heeft onderzoek onder klanten onthuld dat 89 procent van hun klanten de globale opzet van een “one-day sale” waardeert, omdat ze begrijpen dat ze dan nog interessantere aanbiedingen krijgen, waardoor ze uiteindelijk twee keer zoveel uitgeven bij de kassa.”

In Amerika ontstond de Cyber Monday als online variant op de traditionele Black Friday: de dag na Thanksgiving Day dat de meeste mensen vrij hebben en massaal gaan winkelen. En nu ontstaan er dus varianten op Cyber Monday. Webwinkels roepen één dag per jaar uit tot dé dag waarop ze stunten met allerlei fikse aanbiedingen en grote kortingen.

Bijenkorf de enige met actiedag
Nu heeft de Bijenkorf dat natuurlijk al jaren, maar dan in de vorm van drie dwaze dagen. Een fenomeen dat ook online is voortgezet. Maar het blijft misschien toch opmerkelijk dat na al die jaren de Bijenkorf in ons land – toch het land van de hand op de knip en altijd uitkijken naar kortingen – nog steeds de enige grote retailer is die zo’n actiedag heeft.

Zou het geen stunt zijn als Bol.com één dag in het jaar zou uitroepen tot hun eigen Cyber Monday en zij 24 uur lang met duizelingwekkende aanbiedingen komen? Toegegeven, bijna de helft van Bol.com’s aanbod gebeurt tegenwoordig via externe verkopers of direct vanaf de leveranciers zelf, maar dat zou ze op zich er niet van moeten weerhouden om een keer met leveranciers om de tafel te gaan zitten en met prijs stuntende aanbiedingen te komen.

Zalando zou het in heel Europa kunnen doen
Misschien dat zo’n stunt zich toch beter leent voor producten waar een flinke marge op zit. Kleding bijvoorbeeld. In dat licht zou een eigen Cyber Monday voor Wehkamp niet ondenkbaar zijn. Of Zalando, die het gelijk over heel Europa kan organiseren.

Los van de marges, zou zo’n dag op meerdere fronten een flinke opsteker kunnen zijn voor de desbetreffende webwinkel. Hoeveel extra bezoekers, nieuwe klanten, omzet en PR kan zo’n dag wel niet opleveren? Er is maar één manier om daar achter te komen…

Tags

Reacties