Albert Heijn maakt pakketkluizen van 700 afhaalpunten

Albert Heijn maakt pakketkluizen van 700 afhaalpunten

Albert Heijn, Bol.com en Budbee gaan samenwerken om het ophalen en retourneren van pakketten makkelijker te maken. Bij 700 grotere AH-winkels worden de afhaalpunten omgetoverd tot pakketkluizen. Hier kunnen klanten onder meer hun Bol.com-pakketten ophalen en terugsturen.

Vorig jaar mei deden Albert Heijn en Bol.com al een proef met pakketautomaten, destijds met PostNL. Dit smaakte blijkbaar naar meer, want nu slaan de bedrijven de handen ineen met de bezorgdienst Budbee. De drie partijen willen in de komende twee 700 AH-winkels voorzien van pakketkluizen, die bestaan uit verschillende formaten.

Eerste vijftien pakketwanden in gebruik

De eerste vijftien pakketwanden zijn vanaf deze week te vinden in Nederland en België. Klanten die gebruik willen maken van de service krijgen zodra het pakket is afgeleverd een bericht met de code om de kluis te openen. Om de order in een pakketkluis te laten bezorgen, moet de webshop aangesloten zijn bij Budbee.

Webshop moet aangesloten zijn bij Budbee.

Deze Zweedse bezorgdienst is sinds eind 2019 actief op de Nederlandse markt. Budbee richt zich op (middel)grote spelers, die jaarlijks minimaal vierduizend zendingen hebben. In Nederland maken onder meer H&M, FonQ en Bol.com gebruik van de logistieke oplossingen. Alleen al bij Bol.com kunnen de orderaantallen oplopen tot tienduizenden per dag.

Toenemende vraag naar zelfservice

Door deze pakketten niet bij mensen thuis te bezorgen, maar in een pakketkluis kan de uitstoot van de last-mile flink worden teruggedrongen. Budbee, die fors inzet op het vergroten van het aantal pakketkluizen, werkt al met verschillende pakketkluiswanden door Nederland. De kluizen bieden plaats aan 37 tot 258 pakketten, waardoor bezorgers bij één bezorging talloze pakketten tegelijk kunnen afleveren.

Pakketkluizen passen bij omnichannel-strategie.

De pakketkluizen bij Albert Heijn moeten niet alleen bijdragen aan een duurzamere last mile, maar ook in de toenemende vraag naar zelfservice. Marit van Egmond, algemeen directeur van de supermarktketen, laat weten trots te zijn op de samenwerking. “Samen creëren we synergie en geven we verdere invulling aan onze omnichannel-strategie.”

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten