Bol.com-partners krijgen advies over duurzaamheid

Bol.com-partners krijgen advies over duurzaamheid

Verkooppartners op Bol.com kunnen zich laten adviseren op het gebied van duurzaamheid. De webwinkel verwijst hiervoor naar verschillende adviesbedrijven op het partnerplatform. Meer dan de helft van Bol.com’s omzet komt van partners.

Onlangs deelde Bol.com de jaarcijfers van 2022, waaruit bleek dat de webwinkel minder druk bezocht werd. Ook de omzet van partners liep terug met 1,6 procent. Door tegenvallende resultaten kondigde het bedrijf eind vorig jaar nog aan 300 banen te schrappen.

Certificering, retourbeheer en Co2-voetafdruk

Externe verkopers op Bol.com werden al naar derden verwezen voor onder meer financiering en verzekeringen van Insify. Nu wordt hier een lijstje duurzaamheidsadviseurs aan toegevoegd. Het gaat om adviesbedrijven The Terrace, Rainbow Collection, Vaayu, Returnless en GroenBalans. De diensten variëren van certificering tot retourmanagement en het in kaart brengen van de Co2-uitstoot. Op termijn worden hier meer partijen aan toegevoegd, aldus Bol.com.

51.000 verkooppartners

Het online warenhuis probeert zelf milieuschade terug te dringen met slimme inpakmachines, gebouwen op groene stroom en Co2-compensatie. Zo wordt naar eigen zeggen 75 procent van de eigen pakketjes zonder opvulmateriaal verstuurd. Verder wordt 17 procent van de bestellingen per fiets of te voet bezorgd, aldus de ecommerce-reus.

Bol.com verwerkt tientallen miljoenen pakketten per jaar.

Naar schatting verwerkt Bol.com in totaal tientallen miljoenen pakketten per jaar. Dit zijn voornamelijk pakketten van de inmiddels 51.000 verkooppartners, samen goed voor meer dan de helft van de omzet. Slechts 30 procent van de partners maakt gebruik van Bol.com’s groene inpakmachines en gebouwen. Dit maakt de impact van eerder genoemde duurzaamheidsingrepen per definitie beperkt.

‘80% partners wil verduurzamen’

Volgens Boukje Taphoorn, directeur marketing bij Bol.com, wil ruim 80 procent van de partners verduurzamen. “Naast de stappen die wij zelf als bedrijf zetten, helpen we verkooppartners graag met hun eigen duurzame ontwikkeling. Hiervoor maken we gebruik van de bestaande expertise in de markt, verduurzaming is een grote opdracht die we met elkaar moeten doen.”

Jasmijn

Jasmijn

Jasmijn schrijft nieuws- en achtergrondartikelen, met name over duurzaamheid in de ecommerce.

Bekijk alle berichten van Jasmijn

Gerelateerde berichten