Bol.com verkoopt 1,9 procent minder in 2022

Bol.com verkoopt 1,9 procent minder in 2022

Marktplaats Bol.com werd minder drukbezocht in 2022. In het laatste kwartaal daalde de omzet bijna 3 procent ten opzichte van 7,8 procent groei een jaar eerder. Over heel 2022 daalde het bruto handelsvolume bijna 2 procent.

Moederbedrijf Delhaize maakte vandaag de cijfers over het vierde kwartaal bekend. Eind vorig jaar kondigde Bol.com nog een ontslagronde aan vanwege rode cijfers in de eerste helft van 2022.

Partneromzet krimpt 1,6 procent

Zag de grootste webwinkel van Nederland zijn omzet in Q4 2021 nog groeien met 7,8 procent, afgelopen jaar is het 2,9 procent gedaald. De omzet van partners krimpt in het vierde kwartaal eveneens met 1,6 procent. De in totaal 51.000 partnerverkopers vertegenwoordigen daarbij 57 procent van de omzet in het laatste kwartaal.

Partners vertegenwoordigen 57% van de omzet in Q4.

Handelsvolume neemt 1,9 procent af

Over heel 2022 is het bruto handelsvolume van Bol.com goed voor 5,5 miljard euro. Dat is 1,9 procent lager dan een jaar eerder.

De totale online omzet van moederbedrijf Ahold Delhaize steeg met 4,9 procent. Dit is vooral te danken aan de Amerikaanse markt, die met 14,5 procent toenam. In Europa dalen online verkopen daarentegen met 0,1 procent.

‘Uitdagende marktomstandigheden’

Ahold Delhaize noemt in het jaarverslag de ‘uitdagende non-food e-commerce marktomstandigheden in de Benelux en de cycli van lockdownrestricties’. In december vorig jaar schrapte Bol.com nog 300 banen na tegenvallende resultaten in de eerste helft van 2021. Ook heeft de marktplaats zijn oorspronkelijke plannen voor een beursgang uitgesteld.

Jasmijn

Jasmijn

Jasmijn schrijft nieuws- en achtergrondartikelen, met name over duurzaamheid in de ecommerce.

Bekijk alle berichten van Jasmijn

Gerelateerde berichten