Bol.com bereidt beursgang voor

Bol.com bereidt beursgang voor

Ahold Delhaize wil dochteronderneming Bol.com volgend jaar naar de beurs brengen. De beursgang moet meer geld binnenbrengen bij het moederbedrijf en het platform verder laten groeien. Als beursgenoteerd bedrijf zal Bol.com haar bedrijfsresultaten moeten delen.

Sinds 2012 valt het platform Bol.com onder Ahold, de keten nam het bedrijf toen over voor 350 miljoen euro. In een persbericht kondigt Ahold vandaag haar plannen aan om versnelde groei en meer klantwaarde te creëren. Ahold ziet strategische kansen voor Bol.com en wil bouwen op het succes, klantenloyaliteit en de leidende positie van Bol.com.

Groeipotentieel van Bol.com

De beursgang zal het groeipotentieel van Bol.com voeden en financiering opbrengen voor Ahold zelf. Naar verwachting gaat de IPO plaatsvinden in de tweede helft van 2022. Het is de bedoeling dat Bol.com dan met een beperkt belang naar Euronext Amsterdam gaat.

De beursgang moet in de tweede helft van 2022 gaan plaatsvinden.

De beursgang is afhankelijk van verschillende factoren, zoals marktomstandigheden. Het moederbedrijf zal de grootste aandeelhouder blijven. Meer details moeten later volgen. Het is opvallend dat deze aangekondigde beursgang relatief kort na die van Coolblue komt. De webwinkel was van plan dit jaar nog naar Euronext Amsterdam te gaan, maar stelde dit uiteindelijk toch uit.

Duidelijkheid over bedrijfsresultaten

Tot nu toe is Ahold altijd erg terughoudend over de prestaties van Bol.com, waardoor beleggers en concurrenten nooit een concreet beeld kunnen vormen van de winstgevendheid van het platform. Het platform noemt vaak mooie groeipercentages, zoals een maand geleden toen het bekend maakte dat het aantal verkooppartners in een jaar tijd groeide met 8.742. Beursgenoteerde bedrijven zijn echter verplicht om bedrijfsresultaten bekend te maken.

In 2025 moet de ecommerce tak van Ahold winstgevend zijn.

Naast de beursgang deelt Ahold ook andere plannen voor de komende jaren. Zo verwacht het bedrijf rond 2025 voor 10 miljard euro meer te verkopen dan in 2022. Het online handelsvolume moet tussen 2021 en 2025 verdubbelen en de ecommerce tak van Ahold moet in 2025 winstgevend zijn.

Frans Muller, CEO: “We realiseren ons dat dit ambitieuze doelen zijn die de komende jaren veel werk vergen. Het belangrijkste is dat we er zeker van zijn dat deze en de andere doelstellingen die zijn opgenomen in de strategie-update van vandaag haalbaar zijn dankzij onze zeer betrokken en toegewijde partners.”

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten