Ecommerce News

Verkooppartners klagen over Bol.com

Verkooppartners klagen over Bol.com

Meerdere Belgische verkooppartners van Bol.com hebben geklaagd over dwangcontracten en machtsmisbruik door het platform. Bol.com zou vragen om gegevens van leveranciers en een steeds groter deel van de inkomsten willen. Een Belgische politicus geeft aan dat hij hoopt op een hoorzitting.

In mei maakte Bol.com nog bekend dat maar liefst 65 procent van het handelsvolume afkomstig is van verkooppartners. De online marktplaats heeft op dit moment 52.000 geregistreerde verkopers op het platform.

Bol.com vraagt om groot deel van de omzet

Volgens Belgische verkopers wil Bol.com een steeds groter deel van de omzet van de verkooppartner. Daarnaast zou het platform om meer informatie vragen, zoals de naam en het adres van de leverancier van de verkoper. “Ingrijpen in dwangcontracten en zorgen voor een eerlijk en gelijk speelveld zijn noodzakelijk”, aldus de Belgische ondernemersvereniging Unizo.

‘Grote spelers hebben te veel macht gekregen.’

“De grote spelers hebben te veel macht gekregen”, aldus Danny Van Assche, Unizo-topman. “Ecommerce-giganten als Bol.com, Zalando maar ook Amazon en Alibaba hebben een dermate marktmacht opgebouwd dat er sprake is van oneerlijke concurrentie. Zij stellen verregaande eisen aan de ondernemers en we moeten ons de vraag stellen of dit allemaal binnen de wetgeving gebeurt.”

‘Overheid moet zelf initiatief nemen’

Met de nieuwe DMA-wetgeving (Digital Markets Act) wil de Europese Unie al zorgen voor een eerlijker speelveld. Volgens Unizo moet de Belgische overheid zelf initiatief nemen tegen machtsmisbruik door grote spelers.

‘Er is nood aan een gelijk speeldveld, wat controles en het betalen van belastingen betreft.’

“Ook de Belgische wetgever moet zijn rol spelen door beter te controleren én in te grijpen in te verregaande contracten die de grote online spelers opleggen. Naast het aanpakken van de dwangcontracten is er nood aan een gelijk speelveld, zowel wat controles als wat het correct betalen van belastingen betreft.” De Belgische politicus Michael Freilich gaf in Gazet van Antwerpen al aan dat hij hoopt op een hoorzitting.

‘Transparante voorwaarden’

Bol.com heeft al gereageerd op de klachten. Het platform gaf aan dat het de samenwerking met verkopers als een partnerschap ziet. “We streven altijd naar transparante en duidelijke voorwaarden waarop onze samenwerking met partners plaatsvindt. Zo hebben we een speciale pagina ingericht waarop de voorwaarden categorisch zijn ingedeeld en onze partners per onderwerp toelichting in heldere taal kunnen vinden”, aldus een woordvoerder van het platform.

Deel dit artikel
Pleuni

Geschreven door

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Alle artikelen van Pleuni

Gerelateerde berichten