Verkooppartners klagen over Bol.com

Verkooppartners klagen over Bol.com

Meerdere Belgische verkooppartners van Bol.com hebben geklaagd over dwangcontracten en machtsmisbruik door het platform. Bol.com zou vragen om gegevens van leveranciers en een steeds groter deel van de inkomsten willen. Een Belgische politicus geeft aan dat hij hoopt op een hoorzitting.

In mei maakte Bol.com nog bekend dat maar liefst 65 procent van het handelsvolume afkomstig is van verkooppartners. De online marktplaats heeft op dit moment 52.000 geregistreerde verkopers op het platform.

Bol.com vraagt om groot deel van de omzet

Volgens Belgische verkopers wil Bol.com een steeds groter deel van de omzet van de verkooppartner. Daarnaast zou het platform om meer informatie vragen, zoals de naam en het adres van de leverancier van de verkoper. ā€œIngrijpen in dwangcontracten en zorgen voor een eerlijk en gelijk speelveld zijn noodzakelijkā€, aldus de Belgische ondernemersvereniging Unizo.

‘Grote spelers hebben te veel macht gekregen.’

ā€œDe grote spelers hebben te veel macht gekregen”, aldus Danny Van Assche, Unizo-topman. “Ecommerce-giganten als Bol.com, Zalando maar ook Amazon en Alibaba hebben een dermate marktmacht opgebouwd dat er sprake is van oneerlijke concurrentie. Zij stellen verregaande eisen aan de ondernemers en we moeten ons de vraag stellen of dit allemaal binnen de wetgeving gebeurt.”

ā€˜Overheid moet zelf initiatief nemenā€™

Met de nieuwe DMA-wetgeving (Digital Markets Act) wil de Europese Unie al zorgen voor een eerlijker speelveld. Volgens Unizo moet de Belgische overheid zelf initiatief nemen tegen machtsmisbruik door grote spelers.

‘Er is nood aan een gelijk speeldveld, wat controles en het betalen van belastingen betreft.’

ā€œOok de Belgische wetgever moet zijn rol spelen door beter te controleren Ć©n in te grijpen in te verregaande contracten die de grote online spelers opleggen. Naast het aanpakken van de dwangcontracten is er nood aan een gelijk speelveld, zowel wat controles als wat het correct betalen van belastingen betreft.ā€ De Belgische politicus Michael Freilich gaf in Gazet van Antwerpen al aan dat hij hoopt op een hoorzitting.

ā€˜Transparante voorwaardenā€™

Bol.com heeft al gereageerd op de klachten. Het platform gaf aan dat het de samenwerking met verkopers als een partnerschap ziet. ā€œWe streven altijd naar transparante en duidelijke voorwaarden waarop onze samenwerking met partners plaatsvindt. Zo hebben we een speciale pagina ingericht waarop de voorwaarden categorisch zijn ingedeeld en onze partners per onderwerp toelichting in heldere taal kunnen vindenā€, aldus een woordvoerder van het platform.

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten