40% Belgen shopt bij dezelfde 3 webshops

40% Belgen shopt bij dezelfde 3 webshops

Negen op de tien Belgen tussen 18 en 70 jaar kocht vorig jaar minstens een keer iets online. Om een bepaald product te kopen, geeft 33 procent aan één vaste webshop te hebben. En 40 procent keert terug naar dezelfde drie webshops.

Dit blijkt uit een nieuw onderzoek in opdracht van de Belgische handelsfederatie voor ecommerce, Comeos. In totaal werden 2.000 Belgen bevraagd naar hun online aankoopgedrag.

50% van de Belgische consumenten koopt meestal via een online marktplaats.

Volgens het rapport winkelt 50 procent van de Belgische consumenten meestal via een online marktplaats, zoals Bol.com en Amazon. Dit komt vooral door de scherpe prijzen, gratis levering en het grote productaanbod.

23% start een zoektocht op Google

Wanneer consumenten een product dat ze niet vaak kopen zoeken, start de zoektocht bij 23 procent op Google of Bing. Nog eens 15 procent zoekt juist op een marktplaats en 11 procent zoekt in de webshop van een retailer. Maar, minstens 25 procent van de Belgen bezoekt nog altijd eerst een fysieke winkel om de zoektocht te starten.

Belg keert terug naar dezelfde webshop

Van de consumenten geeft 33 procent aan maar één vaste webshop te hebben per type product. En nog eens 40 procent kiest uit drie verschillende webshops.

50% overweegt geen andere webshop bij het plaatsen van een bestelling.

Bij de laatste aankoop gaf 50 procent aan geen andere webshop te hebben overwogen dan diegene waar de bestelling geplaatst is. Maar liefst 79 procent gaf aan al eerder iets in dezelfde webshop gekocht te hebben. Wanneer Belgische consumenten tevreden zijn met een bepaalde webwinkel, kijken ze niet meer naar concurrenten.

1 op 3 Belgen wil geen account maken

Belgische consumenten houden er niet van om verplicht een account aan te maken bij een online winkel. Dit kan verklaren waarom ze regelmatig terugkeren naar dezelfde webwinkel. Minstens 34 procent geeft aan de aankoop af te breken als een account aanmaken verplicht is. En als consumenten een account maken, verwacht 71 procent een beloning in de vorm van korting of spaarpunten.

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten