Belgische ecommerce 18% gegroeid

Belgische ecommerce 18% gegroeid

Belgische webshops zetten vorig jaar 13,8 miljard euro om, een stijging van 18 procent ten opzichte van 2021. Het aantal Belgische webshops groeide van 56.642 naar 57.221 en bleef hiermee vrij stabiel. Dit betekent dat Belgische shops gemiddeld dus meer verkochten.

Deze bevindingen komen uit de E-commerce Barometer van BeCommerce, die voor de zevende keer plaatsvond. Voor dit onderzoek zijn de transactiedata van de webshops leidend. Belgische webshops handelden in 2022 meer dan 165 miljoen transacties af, met een totale omzet van 13,8 miljard euro. Het aantal transacties was 10 procent meer dan het jaar ervoor.

Transactievolume ruim 13 miljard euro

Greet Dekocker, Managing Director BeCommerce: ā€œHet is interessant dat de omzetstijging van 18 procent gerealiseerd werd door vrijwel hetzelfde aantal webshops. Hierbij zien we vooral een groei binnen het micro- en kleine segment, dat in 2022 met 63 procent steeg.ā€

De medium en grote webshops, 3 procent van het totaal in Belgiƫ, wisten het grootste deel van de omzet te realiseren. Zij vertegenwoordigden vorig jaar 78 procent van het transactievolume, omgerekend 10,7 miljard euro. Een jaar eerder waren zij nog goed voor 84 procent van het transactievolume, dat destijds 9,8 miljard euro was.

Microsegment groeit hard

Onder de micro en kleine webshops ā€“ 97 procent van het totaal aantal Belgische shops ā€“ groeiden vooral de kleine webwinkels in aantal. Vergeleken met 2021 steeg dit aantal met 20 procent. Ook het midden- en kleinbedrijf deed het goed: het aantal middelgrote webshops groeide met 26 procent. ā€œDit wijst op een doorgroei van de webshops, waardoor we een steeds volwassener Belgisch online landschap krijgenā€, stelt Dekocker.

448 transacties per minuut op Black Friday.

De drukste dag van 2022 was Black Friday, waarop 645.195 transacties plaatsvonden. Omgerekend waren dit 448 transacties per minuut. De totale omzet op deze dag bedroeg 61,4 miljoen euro. Ook op Cyber Monday schoten de verkopen omhoog. De omzet bedroeg toen 60 miljoen euro.

Een ander piekmoment was 1 juli, de eerste dag van de Belgische uitverkoop, waarop ruim 55 miljoen euro werd omgezet. Op nieuwjaarsdag (17,6 miljoen euro) en eerste kerstdag (19,7 miljoen euro) werd er het minst online gewinkeld.

Crossborder-verkopen goed voor 20 procent

Het buitenlands transactievolume bleef in 2022 stabiel: 20 procent versus 21 procent in 2021. Het zijn vooral Nederlandse (36,5 procent) en Franse consumenten (26,5 procent) die het meest bij Belgische webshops kochten.

Dekocker: ā€œBelgische consumenten winkelen al langer bij andere Europese webshops. Het is fijn om te zien dat er nu ook een tegengestelde beweging ontstaat, waarin buitenlandse consumenten de weg naar onze webwinkels weten te vinden.ā€

Meeste omzet ging naar diensten.

Het segment diensten vertegenwoordigde in 2022 de meeste omzet (51,9 procent). De resultaten van de Market Monitor, een onderzoek van GfK in opdracht van BeCommerce, laten vergelijkbare cijfers zien. In het eerste kwartaal van 2023 ging 52 procent van de uitgaven binnen de ecommerce naar diensten. ā€œDe klassieke toppers zoals tickets en reizen blijven het goed doen, maar ook telecom en verzekeringen worden steeds meer online gekochtā€, besluit Dekocker.

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten