77% Nederlanders gebruikt c2c-platforms

77% Nederlanders gebruikt c2c-platforms

Terwijl het aantal mensen dat regelmatig online winkelt vorig jaar afnam binnen Europa, bleven Nederlanders vaak online kleding kopen. Met 71 procent deden online shoppers in Nederland dit vaker dan de rest van Europa, 58 procent. En ook kochten en verkochten Nederlanders vaker via tweedehandsplatforms dan online shoppers in andere Europese landen.

Dit blijkt uit de E-shopper Barometer 2023, een onderzoek van Geopost. Dit is een onderzoek naar ontwikkelingen en trends op het gebied van online winkelen. Ruim 1.000 Nederlanders en 24.000 Europeanen in 22 landen, met een leeftijd tussen de 18 en 70 jaar deden mee.

Trends in ecommerce in Europa

Volgens het onderzoek nam het aantal mensen dat regelmatig online winkelt af met 3 procent in 2023. In ons land daalden de online aankopen in fashion 6 procent. Ook het aantal aankopen in beauty & healthcare en boodschappen daalde (een daling van respectievelijk 9 en 7 procent).

Het aantal mensen dat regelmatig online shopt daalde 3%.

Deze afname is in andere landen ook te zien. In Duitsland daalde het aantal online aankopen in fashion 5 procent. In Italië daalden de online bestellingen in huishoudelijke apparaten en decoratie 7 procent, speelgoed 5 procent en witgoed 6 procent.

Toch nam de online interesse in andere producten juist toe. In Engeland stegen de online aankopen in accessoires en sieraden 7 procent. En in Italië groeiden de online bestellingen van medicijnen met 9 procent.

Gebruik tweedehandsplatforms blijft hoog

Tegelijkertijd is het gebruik van c2c-platforms, waar consumenten onderling tweedehands producten kopen en verkopen, wel hoog gebleven. Maar liefst 77 procent van de Nederlandse online shoppers kocht of verkocht via deze platforms in het afgelopen jaar.

Nederlandse shoppers gebruiken vaker tweedehandsplatforms dan shoppers in andere landen.

Shoppers in ons land doen dit vaker dan consumenten in andere landen. In Italië gaf 66 procent aan actief te zijn op tweedehandsplatforms. In Engeland lag dit aandeel op 74 procent, in Duitsland op 73 procent en in Frankrijk op 75 procent.

Bewustzijn duurzaamheid loopt achter

Dat Nederlandse consumenten vaak tweedehands kopen heeft te maken met inflatie. Volgens het onderzoek zei 31 procent van hen dat het belangrijk is om bij te dragen aan een meer duurzame economie. Dat bewustzijn is groter in andere landen, zoals in Frankrijk (42 procent) en Duitsland (38 procent).

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten