Ecommerce bijna 35 miljard euro waard in 2023

Ecommerce bijna 35 miljard euro waard in 2023

Vorig jaar hebben consumenten in ons land voor 34,7 miljard euro online uitgegeven. Ten opzichte van 2022 is dit een groei van 3 procent. Het aantal online aankopen steeg met 1 procent, naar 365 miljoen. De online groei komt voornamelijk door uitgaven aan diensten.

In 2022 gaven Nederlandse consumenten nog 33,3 miljard euro online uit. Het aantal aankopen lag toen op 347 miljoen, wat een daling was van 5 procent in vergelijking met een jaar eerder. Het aantal online aankopen in 2023 is weer in lijn met het aantal in 2021.

Dit blijkt uit de nieuwste Thuiswinkel Markt Monitor van Thuiswinkel.org. Online aankopen van en bestedingen aan producten zijn ongeveer gelijk gebleven aan het niveau in 2022. Toen werd er zo’n 21,2 miljard euro aan producten uitgegeven.

Groei online dienstensector

Tegelijkertijd steeg het aantal online aankopen in de dienstensector met 4 procent. De online bestedingen groeiden 10 procent. “De groei in de dienstensector is met name te danken aan online bestedingen aan reizen. Zo hebben we vorig jaar 21 procent meer online uitgegeven aan pakketreizen en 15 procent meer aan losse vliegtickets en accommodaties. Dit is meer dan ooit tevoren”, vertelt Marlene ten Ham, directeur van Thuiswinkel.org.

‘Er is vorig jaar 21% meer online uitgegeven aan pakketreizen. Dat is meer dan ooit tevoren.’

“Dat heeft natuurlijk te maken met inflatie, maar eerder bleek ook al uit de ANVR/GfK boekingsmonitor dat in 2023 de meeste vakantieboekingen ooit werden gedaan. Ook gaven we online niet eerder zo veel uit aan tickets voor attracties en evenementen, met een groei van 10 procent.”

Crossborder bestedingen €4 miljard waard

Volgens Thuiswinkel.org zijn de online crossborder bestedingen met 13 procent gestegen in vergelijking met 2022. Vorig jaar gaven Nederlanders bijna 4 miljard euro uit aan online bestellingen in het buitenland. Het aantal online crossborder aankopen steeg 17 procent, naar 40 miljoen.

Nederlandse consumenten geven 12% van de totale online bestedingen crossborder uit.

Dit betekent dat Nederlanders maar liefst 12 procent van hun totale online bestedingen crossborder uitgaven. Maar liefst 25 procent van de crossborder bestedingen ging naar Duitse webshops. En 7 procent ging naar Chinese webshops, wat goed was voor 265 miljoen euro. In 2022 lag dit aandeel nog op 5 procent.

aantal aankopen bij chinese webshops

Aantal aankopen bij Chinese webshops stijgt

Het aantal aankopen bij Chinese webshops steeg ook hard, van 18 naar 22 procent. Dit komt neer op 8,9 miljoen aankopen bij deze webwinkels in het afgelopen jaar. Consumenten in ons land kochten hier voornamelijk producten in Home & Living, DIY & Garden en Kleding.

‘Ook naar andere landen buiten de EU zien we de bestedingen toenemen.’

“In de voorgaande twee jaar zagen we de online bestedingen van Nederlandse consumenten bij Chinese webshops juist afnemen, omdat die sinds 2021 niet meer zijn vrijgesteld van BTW. In 2023 zien we een flinke toename. Ook naar andere landen buiten de EU zien we de bestedingen toenemen”, aldus ten Ham.

overzicht thuiswinkel markt mointor

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten