Ecommerce €33,3 miljard waard in 2022

Ecommerce €33,3 miljard waard in 2022

Vorig jaar gaven Nederlandse consumenten online 33,3 miljard euro uit. Dit is een groei van 9 procent in vergelijking met een jaar eerder. Het aantal aankopen daalde juist met 5 procent, maar het gemiddelde bedrag per aankoop nam toe met 15 procent.

In 2021 gaven Nederlanders nog 30,6 miljard euro uit in webwinkels. Het aantal online aankopen lag toen op 366 miljoen. Vorig jaar daalde dit aantal naar 347 miljoen. Net als in 2021 koopt 97 procent van de bevolking in ons land online.

Sterke stijging aankopen dienstensector

Dit blijkt uit de nieuwste Thuiswinkel Markt Monitor van Thuiswinkel.org. Het aantal online aankopen en bestedingen aan diensten steeg in 2022 (respectievelijk 49 en 54 procent), terwijl dit bij producten afnam (een daling van respectievelijk 10 en 7 procent).

Het aantal online aankopen aan diensten steeg 49% in 2022.

“De stijging in de dienstensector wordt met name veroorzaakt door de vele aankopen van tickets voor attracties en evenementen en reis-gerelateerde aankopen. Ook verzekeringen hebben we in 2022 vaker online aangeschaft dan in 2021, en tegen een hogere prijs”, aldus Marlene ten Ham, directeur bij Thuiswinkel.org.

ontwikkeling online bestedingen

Daling online aankopen producten

Over het gehele jaar was een daling in het aantal online aankopen en bestedingen aan producten te zien. “De krimp voor producten geldt voor alle categorieën, behalve voor food/nearfood (3 procent meer t.o.v. 2021). Door een stijging in het aantal online kopende huishoudens en het besteed bedrag per online aankoop blijft deze categorie stabiel doorgroeien. Online boodschappen doen blijft populair in Nederland, en dit zien we terug in de online aankopen en bestedingen voor deze categorie.”

In 2022 werd 12% van alle aankopen online gedaan.

Het onderzoek laat ook zien dat vorig jaar 12 procent van alle aankopen online gedaan werden. Dit is een lichte daling ten opzichte van een jaar eerder (toen was het aandeel nog 13 procent). Het online aandeel in de totale bestedingen nam juist toe van 31 naar 32 procent. Volgens het rapport is dit te verklaren door de groei van bestedingen aan diensten. Aan diensten die online gekocht worden geven consumenten meer uit.

aandeel online binnen totale markt

Crossborder bestedingen stijgen 20%

Ook het aantal crossborder aankopen daalde met 5 procent in vergelijking met 2021. Toch namen de totale bestedingen toe met 20 procent. Dit lag vooral aan de groei in uitgaven aan Pakketreizen (een stijging van 164 procent) en Losse Vliegtickets & Accommodaties (stijging van 74 procent) die vooral in de Verenigde Staten, Oostenrijk, Groot-Brittannië en Duitsland werden aangeschaft.

Aankopen via de smartphone en iDeal nemen toe

Vorig jaar is het aantal online aankopen met de smartphone gestegen van 29 naar 33 procent. “Als we kijken naar de groei van het gebruik van de smartphone over de afgelopen vijf jaar, zien we een duidelijker beeld: in 2017 werd nog slechts 13 procent van de online aankopen met de smartphone gedaan. Vijf jaar later is het gebruik van de smartphone dus tweeëneenhalf keer zo groot geworden.”

Net als in 2021 werd vorig jaar 70 procent van de online aankopen afgerekend met iDeal. Maar liefst 96 procent van de online kopers heeft deze betaalwijze minstens één keer gebruikt in het afgelopen jaar. Het aantal consumenten dat de creditcard gebruikt steeg van 28 procent naar 31 procent. Tegelijkertijd laat Riverty juist een daling in aantal gebruikers zien (van 23 naar 19 procent).

infographic 2022

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten