60,5% Nederlanders verkoopt op marktplaatsen

60,5% Nederlanders verkoopt op marktplaatsen

De populariteit van verkoop via online marktplaatsen in ons land neemt toe. Een grote meerderheid, 60,5 procent, van de Nederlanders heeft ooit spullen verkocht op online marktplaatsen. Ten opzichte van 2021 is dit een significante stijging, toen dit percentage nog op 55 procent lag.

Dit blijkt uit onderzoek van Ondernemeneninternet.nl, een platform dat online ondernemers ondersteunt bij het starten en laten groeien van een eigen bedrijf. Het onderzoek werd uitgevoerd door Multiscope, onder 1.038 Nederlanders.

Volgens het onderzoek verkoopt een klein percentage (1 procent) van de ondervraagden op zakelijke basis online. Het grootste deel van de Nederlanders verkoopt dus eigen (tweedehands) spullen online. Dit beeld sluit aan bij recent onderzoek van Geopost, dat aantoonde dat een groot deel (77 procent) van de regelmatige online shoppers in ons land spullen koopt of verkoopt op tweedehandsplatforms, zoals Vinted.

12% verkoopt op social media

Ook social media raakt steeds meer verweven met marktplaatsen. Platforms openen regelmatig een eigen marktplaats voor consumenten. Deze optie werd door 12 procent van de Nederlanders gebruikt om ooit spullen te verkopen.

‘Vrouwen verkopen vaker via social media dan mannen.’

Vrouwen maken vaker gebruik van dit verkoopkanaal dan mannen. Maar liefst 71 procent van de verkopers op social media is vrouw, tegenover 29 procent man. Dit is een verschil met online marktplaatsen, waar 57 procent van de verkopers vrouw is, tegenover 43 procent man.

Online verkoop populair jonge generatie

Onder de jonge generatie is online verkopen, via marktplaatsen en social media, het populairst. Een ruime meerderheid (87 procent) binnen de leeftijdscategorie 18-34 jaar heeft wel eens iets online verkocht.

Past bij huidige economie

“Deze trends passen perfect in het huidige economische plaatje”, licht Dirkjan Vis, oprichter van Ondernemeneninternet.nl, toe. “Met steeds hogere prijzen voor alledaagse artikelen door inflatie en een toenemende behoefte aan duurzame handel, is het goed te verklaren dat tweedehands verkoop toeneemt.”

‘Deze markt vormt een serieuze concurrentie voor zakelijke retailers.’

“Dit betekent dat deze markt steeds serieuzere concurrentie vormt voor zakelijke retailers, die evengoed adverteren via marktplaatsen en social media. Bijvoorbeeld: social media platform Instagram biedt op dit moment alleen een verkoopkanaal aan waar retailers gebruik van kunnen maken. Als dat verandert – denk aan de introductie van Facebook Marketplace – kunnen de effecten daarvan bijzonder groot zijn.”

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten