Recommerce 94 miljard euro waard in Europa

Recommerce 94 miljard euro waard in Europa

De waarde van de Europese recommerce-markt werd in 2022/23 geschat op 94 miljard euro. Deze markt heeft nu een aandeel van 12,3 procent op de gehele ecommerce-markt. Naar verwachting stijgt dit in de komende drie jaar naar 14 procent.

Recommerce is een relatief nieuwe term, die oplossingen zoals reparatie, revisie, verhuur, opknappen en wederverkoop van items omvat. Ook circulair shoppen is een vorm van recommerce. Online marktplaatsen zoals Vinted zijn goede voorbeelden van c2c recommerce-marktplaatsen.

Snellere groei dan algemene retailmarkt

In oktober schreven we al dat meerdere ecommerce-bedrijven verwachten dat recommerce vanzelfsprekend is in 2030. Volgens nieuw onderzoek van Cross-Border Commerce Europe zal de recommerce-markt naar verwachting 5 keer sneller groeien dan de algemene retailmarkt tegen 2025.

De waarde van de recommerce-markt zal tegen 2025 met 27 procent stijgen.

Uit eerder onderzoek bleek al dat de Europese recommerce-markt 75 miljard euro waard was in 2021. Destijds werd ook verwacht dat de markt in 2025 maar liefst 120 miljard euro waard zal zijn. De huidige groei laat zien dat dat nog steeds te verwachten is. Dit betekent dat de marktwaarde de komende drie jaar met 27 procent zal stijgen.

Imago verbetert

Volgens het onderzoek denkt 76 procent van de online shoppers dat het stigma rond tweedehands winkelen is afgenomen. En volgens 41 procent is tweedehands kopen zelfs een statussymbool geworden. Hieruit blijkt dat het imago van de recommerce-markt nog steeds aan het verbeteren is.

69% van de verkopers konden hun rekeningen betalen met het geld dat werd verdiend met doorverkoop.

Ten minste 85 procent van de shoppers heeft het afgelopen jaar tweedehands goederen gekocht of verkocht. En 27 procent deed dat voor het eerst. Met het geld dat ze verdienden door gebruikte goederen te verkopen, kon 69 procent van de verkopers hun rekeningen betalen. En 39 procent zei dat ze dankzij de doorverkoop de eindjes aan elkaar konden knopen.

Duurzaamheid van recommerce

Veel consumenten hebben wenden zich tot de wederverkoop vanwege het duurzame imago, maar volgens het onderzoek kleven er enkele beperkingen aan. “Hoewel wederverkoop een positieve stap is, zouden de voordelen ervan beperkt kunnen zijn als kopers kiezen voor tweedehands kleding naast, en niet in plaats van, nieuwe outfits.”

“Huren kan schadelijker zijn voor het milieu, voornamelijk door het transport dat nodig is om gedeelde goederen uit te wisselen. Online peer-to-peer verhuurplatforms die modeproducten van verschillende categorieën aanbieden, bevorderen de duurzaamheid maar vergroten ook de logistieke routes voor schoonmaakdiensten.”

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten