lightspeed ecommerce

Marktplaats stopt met Gelijk Oversteken

Marktplaats stopt met Gelijk Oversteken

Marktplaats.nl stopt per direct met betalingsmethode Gelijk Oversteken. Volgens de online marktplaats kan de dienst verbeterd worden. Daarom wordt er nu aan een nieuwe service gewerkt.

Gelijk Oversteken is een betaalmethode op Marktplaats.nl die in 2017 werd gelanceerd. Daarmee werd geld pas overgemaakt van koper naar verkoper op het moment dat het pakket was ontvangen.

‘Bezig met nieuwe, verbeterde service’

De betaalservice is vanaf nu niet meer beschikbaar, aldus Marktplaats. Recente transacties die gebruikers hebben gemaakt met Gelijk Oversteken worden nog wel afgehandeld.

Recente transacties worden nog wel afgehandeld.

“We hebben naar Gelijk Oversteken gekeken en een aantal punten gezien die verbeterd kunnen worden”, schrijft Marktplaats op de eigen website. “We zijn daarom druk bezig om een nieuwe, verbeterde service te ontwikkelen.”

Niet waterdicht

Bij Gelijk Oversteken werd het geld overgemaakt naar een derdenrekening van payment service provider Online Betaalplatform. Het bedrag werd dan vastgehouden totdat het pakje was geleverd. Dit konden gebruikers aantonen middels de track-and-trace-code. De service kostte kopers 40 cent plus 4,5 procent van het aankoopbedrag.

Er zat garantie op de ontvangst, maar niet op de inhoud van een pakketje.

Gelijk Oversteken moest kopers beschermen voor pakketjes die nooit aankomen. Tegelijkertijd was er kritiek op de dienst, waaronder van de Consumentenbond. Zo zit er wel garantie op de ontvangst van de bestelling, maar niet op wat er in het pakket zit.

Ook beschermd bij beschadiging of andere inhoud

Volgens Marktplaats moet de nieuwe service dit probleem verhelpen. Kopers zijn niet alleen beschermd als een pakje niet is verstuurd, aldus het bedrijf, maar ook als een product beschadigd aankomt of de inhoud afwijkt. Wanneer de nieuwe dienst beschikbaar is, is niet duidelijk.

Jasmijn

Jasmijn

Jasmijn schrijft nieuws- en achtergrondartikelen, met name over duurzaamheid in de ecommerce.

Bekijk alle berichten van Jasmijn

Gerelateerde berichten