Belgen gaven online €7,9 miljard uit in H1

Belgen gaven online €7,9 miljard uit in H1

Belgische consumenten gaven in de eerste helft van dit jaar online 7,9 miljard euro uit. Dit is een stijging van 9,4 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2022. Voor het eerst werd er meer uitgegeven aan diensten dan aan producten.

Dit blijkt uit de nieuwste Market Monitor van BeCommerceSafeShops.be. Er werd in het eerste halfjaar 4 miljard euro online uitgegeven aan diensten, wat een stijging is van 20 procent ten opzichte van vorig jaar. Van alle aankopen in diensten, werd 59 procent online gedaan.

83 miljoen aankopen bij webshops

Er werden in totaal 83 miljoen aankopen geplaatst bij Belgische webwinkels. Hiervan was 65 procent productaankopen en 35 procent diensten. De productcategorie Sport & Recreatie steeg 17,7 procent ten opzichte van vorig jaar in waarde. Hierna volgen Telecom (16,9 procent) en Huishoudtoestellen (8,8 procent). Het aantal aankopen steeg ook het hardst bij productcategorie Sport & Recreatie (20,4 procent), gevolgd door Huis & Tuin (15,4 procent) en Media & Entertainment (9,9 procent).

‘Het volume online aankopen in producten blijft stabiel.’

“Hoewel sommige productcategorieën het moeilijk hebben, blijft het volume online aankopen in producten stabiel. Het online aankopen van diensten doet het schitterend. Zo is het interessant om te zien dat mensen ook steeds meer gebruik maken van online aankopen voor dagdagelijkse diensten. Zo stellen we bijvoorbeeld vast dat er een stijging van 35 procent is in geld dat wordt besteed aan online aankopen voor nationaal transport”, vertelt Greet Dekocker, managing director.

Gok & gaming online achteruitgang

“Een opmerkelijke stijger in het aantal aankopen daarnaast is de categorie verzekeringen. De digitalisering in de sector ligt wellicht aan de basis van de stijging met 43 procent. De gok en gamingsector is daarentegen de enige dienstensector waar er online achteruitgang wordt genoteerd. De wetgeving in deze sector speelt hierbij een belangrijke rol.”

Smartphone meest populair

Het onderzoek toont daarnaast 88 procent van de Belgische consumenten een smartphone gebruikt tijdens het online shoppen. Het is voor het eerst dat dit apparaat hoger scoort dan de computer, die dit jaar door 81 procent van de consumenten werd gebruikt.

Ondernemers zitten vaak op marktplaatsen

Van de Belgische kleine en middelgrote ondernemingen verkoopt 45 procent via minstens één digitaal kanaal. En 32 procent daarvan doet dit ook op marktplaatsen. “Het integreren van online marktplaatsen in een digitaal verkoopproces opent voor velen de deur naar een breder, groter – en vaak – internationaal publiek.”

‘Belgische consumenten kopen meer dan wat Belgische webshops crossborder verkopen.’

“De E-Commerce Barometer geeft aan dat er in de eerste helft van 2023 een verschil is van 1 miljard tussen wat Belgische consumenten aankopen en wat Belgische webshops aan het buitenland verkopen. Door meer te exporteren, kunnen we die balans omdraaien. We staan bekend om ons ondernemerschap, we zijn een meertalig land met een centrale geografische ligging én we hebben alle toegang tot technologie. Belgische webshops hebben dus alle troeven in hand om in de toekomst nog verder te groeien” besluit Greet Dekocker.

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten