Aantal webshops in België groeit met 13%
In één jaar ontstonden 5.985 nieuwe webshops in België. Dit was een groei van 13 procent. In totaal zijn er nu 51.101 Belgische webwinkels geregistreerd. Hiervan is 31 procent jonger dan vijf jaar.
Multichannel-spelers
Van de 13 procent groei, is 8 procent afkomstig van bestaande fysieke winkels die een webshop gestart zijn. Dit blijkt uit onderzoek van brancheorganisatie BeCommerce. “Fysieke winkels en webwinkels als rechtstreekse concurrentie zijn nu écht verleden tijd”, vertelt Sofie Geeroms, Managing Director van BeCommerce.
Zowel online als offline verkopen biedt nieuwe kansen aan ondernemers.
“De optie om zowel online als offline te verkopen biedt nieuwe kansen biedt aan ondernemers: fysieke winkels kiezen ervoor hun verkoop aan te vullen met webwinkels en webshops openen na een aantal jaar bijvoorbeeld ook fysieke winkels. We zien ook dat ecommerce op die manier veel jonge ondernemers de kans geeft hun innovatieve idee écht uit te kunnen bouwen, ook met een kleiner kapitaal.”
Ecommerce sterk in Vlaanderen
Vorig jaar bleek nog dat 71 procent van alle Belgische webshops uit Vlaanderen kwam. Het onderzoek laat dit jaar eenzelfde resultaat zien. Nu komt 72 procent van de 51.101 webwinkels uit Vlaanderen.
“Dit komt wellicht doordat Nederlandse webshops al snel in Vlaanderen beschikbaar waren en ecommerce mogelijk maakten. De Vlaming verwacht daarom online te kopen, waar de Vlaamse ondernemer op ingaat.”
Retail grootste categorie
Maar liefst 22.709 (44,4 procent) van de webshops vallen onder de categorie ‘Retail en Groothandel’. De categorie wordt opgevolgd door horeca. Vorig jaar stond deze categorie nog op de vierde plaats.
‘Ondernemers in de horeca houden vast aan een afhaal- of bezorgoptie.’
“Dat komt waarschijnlijk nog door corona. Ondernemers in de horeca hebben gezien dat mensen soms ook graag thuis van een restaurantmaaltijd genieten. Daarom blijven ze vasthouden aan een afhaal- of bezorgoptie, ook nu we weer naar het restaurant kunnen.”
Reacties