picqer

Becommerce: ‘Ecommerce steun nodig’

Becommerce: ‘Ecommerce steun nodig’

Vorig jaar lanceerde de brancheorganisatie BeCommerce het project Ezyshop: 2.140 bedrijven hebben zich toen aangemeld voor individuele coachingsessies. Retailers in België vragen om steun om hun webwinkels te professionaliseren. Ook de overheid kan hierin helpen, aldus de organisatie.

Project Ezyshop

Ezyshop werd vorig jaar door BeCommerce, Bol.com en Mastercard in het leven geroepen om het mkb te helpen bij hun eerste stappen in de ecommerce. Voornamelijk bedrijven die tijdens de coronapandemie hun deuren moesten sluiten meldden zich aan.

Zo’n 13 procent opereerde binnen de sector ‘Gezondheid en Beauty’ en 10 procent binnen de sector ‘Voeding en Dranken’. “Sinds de pandemie is de online voedings- en drankensector populair geworden”, vertelt Sofie Geeroms, algemeen directeur bij BeCommerce.

‘Ondernemers volgen het gedrag van de consument.’

“In 2021 kochten consumenten 55 procent meer levensmiddelen online dan in 2020. En dit jaar komt daar nog eens 15 procent bij. Wij vinden het een positief teken dat de noden van de markt zo goed worden verstaan door de nieuwe ecommerce-ondernemers. Zij volgen het gedrag van de consument en passen zich daaraan aan. Ook grote retailers doen dat, kijk maar naar de nieuwe bezorgingdienst van supermarktketen Delhaize.”

2.140 inschrijvingen project

Volgens de oprichters schreven in totaal 2.140 bedrijven zich al in voor het project. Inschrijven is nog mogelijk tot eind november. Volgens Geeroms toont de grote interesse aan dat er vraag is naar professionalisering.

‘In 2021 groeide het aantal Belgische webshops met 13%.’

Uit eerder onderzoek bleek dat er in 2021 5.985 nieuwe webshops zijn ontstaan in België, een groei van 13 procent. Ook het aantal Belgische verkooppartners op Bol.com is in twee jaar tijd meer dan verdubbeld van 2.600 naar 5.400. “Ondernemers kunnen altijd wel een extra zetje gebruiken, vooral na de zware COVID-19-crisis en in deze financieel moeilijke tijden”, vertelt Oscar Hundman, directeur eCommerce bij Bol.com.

“Wij geloven in de kracht van samenwerking. We zien dat een platform vaak een aanvulling vormt op andere verkoopkanalen, zoals een eigen webshop of een fysieke winkel. Ezyshop is daarom een zinvol project en een mooie aanvulling op de adviezen en inzichten die we sowieso al delen met ondernemers. De digitalisering van de retailsector is geen plan meer voor de verre toekomst, maar de realiteit van vandaag.”

Overheid moet verantwoordelijkheid nemen

“Kleine ondernemingen willen ecommerce met grote armen ontvangen, maar hebben die extra financiële ondersteuning wel nodig om de stap te zetten. Het is wachten op de overheid om zijn verantwoordelijkheid hierin op te nemen”, aldus Geeroms.

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten