Ecommerce News

Belgen gaven 17,4 miljard euro online uit in 2024

Belgen gaven 17,4 miljard euro online uit in 2024

Vorig jaar gaven Belgische consumenten 17,4 miljard euro uit aan online aankopen. Dit was een miljard euro meer dan in 2023, wat neerkomt op een stijging van 6,7 procent. In 2024 deden Belgen voor het eerst een kwart van al hun uitgaven online.

Dit blijkt uit de nieuwste Market Monitor van sectorfederatie Becom. In 2023 gaven Belgen 16,3 miljard euro uit. Ook dit was een sterke stijging vergeleken met een jaar eerder, namelijk bijna 11 procent. Hoewel de online uitgaven vorig jaar iets minder hard stegen, is ecommerce in België nog steeds aan het groeien.

Aantal online aankopen steeg 5%

Vorig jaar steeg het aantal online transacties met bijna 5 procent, naar 179 miljoen. Vergeleken met een jaar eerder kwamen er zo’n 8 miljoen extra transacties bij. Gemiddeld werd er per bestelling zo’n 97 euro uitgegeven.

‘Vooral in de tweede helft van het jaar steeg het aantal online aankopen sterk’

“Vooral in de tweede helft van het jaar zien we een enorme toename in het aantal online aankopen. De start van het schooljaar, Black Friday en de eindejaarsperiode vol cadeautjes dragen daar zeker toe bij”, vertelt Greet Dekocker, managing director van Becom.

25% van alle uitgaven vond online plaats

Het aantal online shoppers neemt ook toe. Vorig jaar kocht 96 procent van de Belgen van 15 jaar en ouder iets online. Daarnaast valt op dat er voor het eerst 25 procent van de totale uitgaven van consumenten in België online werd uitgegeven.

Populaire productcategorieën

Als we kijken naar hoe vaak Belgen bepaalde productcategorieën kochten, steekt kleding boven de anderen uit. Daar telde het onderzoek namelijk 32,3 miljoen transacties. Op de tweede plaats staan games en gokspelletjes (24,4 miljoen transacties) en media- en entertainmentdiensten zoals streaming (18,1 miljoen transacties). Verder laat het onderzoek ook zien dat verzekeringen, speelgoed en tickets voor openbaar vervoer steeds vaker online gekocht worden.

Aan reispakketten werd 4 miljard euro online uitgegeven

Aan reispakketten werd het meest uitgegeven (4 miljard euro in totaal), gevolgd door vliegtickets (2,3 miljard euro). Maar aan kleding werd ook veel uitgegeven: maar liefst 1,7 miljard euro.

‘Belgen steeds meer vertrouwd met online shoppen’

“Belgen voelen zich steeds meer vertrouwd om online te shoppen. Ze geven dan ook steeds meer uit wanneer ze dit doen. Die toename is niet alleen toe te schrijven aan de inflatie, die het afgelopen jaar 4,3 procent bedroeg. De cijfers bevestigen dat ecommerce zich steeds dieper verankert in het koopgedrag van de Belgische consument. Online shoppen blijft groeien in ons land, zowel lokaal als op marktplaatsen waaronder wellicht ook Chinese platformen.”

Deel dit artikel
Pleuni

Geschreven door

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Alle artikelen van Pleuni

Gerelateerde berichten