De grootste webwinkels van Nederland
Op Ecommerce News schrijven we van oudsher over de kleinere webwinkel, maar uiteraard kijken we ook naar wat de grote spelers doen. Zij bepalen immers vaak welke richting de ecommerce-industrie op gaat. Begint er bijvoorbeeld één met same-day-delivery, dan zal de rest snel volgen. Wat zijn de grootste webwinkels van ons land en wat typeert hen?
Ook als je een kleine hobby-webwinkel hebt, kan het interessant en raadzaam zijn om in de gaten te houden wat de grootste webwinkels van Nederland nou precies uitvreten. Als één van die spelers vol inzet op bijvoorbeeld chatbots om klanten te helpen, dan kun je ervan uitgaan dat daar een idee achter zit. Dat ze verschillende onderzoeken en tests hebben uitgevoerd voordat ze tot het besluit kwamen om dit in te zetten. Dat betekent waarschijnlijk ook dat de klant er klaar voor is. En dat jij dit misschien dus ook moet gaan aanbieden…
Concurreren met de grootste webwinkels
Natuurlijk hebben de grootste webwinkels ook de grootste portemonnees. Dus veel van wat zij uitvoeren, daar heb jij waarschijnlijk de financiële middelen niet voor. Maar dat wil niet zeggen dat er niks mogelijk is. Er ontstaan steeds meer initiatieven die het mogelijk maken om ook als kleine webwinkel te concurreren met de grote jongens.
Wil je concurreren met de grote jongens en moet je nog een webwinkel beginnen? Maak dan een vliegende start door een bestaande webwinkel te kopen!
Als je een uitgebreid overzicht wil van de grootste webwinkels van Nederland, dan raden we je aan om de Twinkle100 te kopen, dit is een jaarlijks uitgegeven gids die de grootste webwinkels, qua omzet, in kaart brengt. Hieronder vind je een kleine opsomming van de bekendste grote ecommerce-spelers:
Bol.com
Bol.com is misschien wel de bekendste webwinkel van ons land. Wat in 1999 werd opgericht door het Duitse mediabedrijf Bertelsmann, groeide al snel uit tot een ecommerce-speler waar je niet omheen kunt.
De ontwikkeling van Bol.com is enigszins te vergelijken met die van Amazon: beide begonnen met het verkopen van boeken en cd’s, maar al snel volgden dvd’s, games, speelgoed, elektronica en meer. En net als Amazon is Bol.com nu ook steeds meer de offline retailmarkt aan het aftasten, mede dankzij de innige band die Bol.com heeft met Albert Heijn, die sinds Ahold Bol.com in 2012 overnam een zusterbedrijf is van de webwinkel.
Bol.com is misschien wel de bekendste webwinkel van ons land.
Coolblue
Coolblue is in relatief korte tijd uitgegroeid tot een fonkelende ster aan het firmament. De omnichannel-speler begon in 2000 met één webwinkel: mp3man.nl, later omgedoopt tot mp3shop.nl. Al snel volgden meer niche-webwinkels met namen als pdashop.nl, scheerapparaatshop.nl en statiefshop.nl.
In 2005 werd in thuishaven Rotterdam de eerste stenen winkel geopend en werd Coolblue een steeds bekendere naam. Dat er heeft uiteindelijk toe geleid dat het bedrijf steeds meer de nadruk legt op het merk Coolblue als een webwinkel die consumentenelektronica, speelgoed, witgoed, fitnessartikelen en meer onder één dak verkoopt. Coolblue heeft klantenservice erg hoog in het vaandel staan en gaat soms erg ver om het klanten naar de zin te maken, zowel voor, tijdens als na een aankoop.
Wehkamp
Wehkamp was, anders dan Bol.com en Coolblue, al actief met het verkopen van artikelen nog voordat het een webwinkel lanceerde. In 1952 zag Wehkamp het licht als postorderbedrijf. In 1985 begon het met een systeem dat het voor klanten mogelijk maakte om 24 uur per dag via een voice-responsesysteem bestellingen te plaatsen via de telefoon.
Tien jaar later, in 1995, lanceerde Wehkamp haar eigen website en nog voor de millenniumwisseling verkocht Wehkamp al haar tienduizend artikelen via de website. Wehkamp mag dus met recht een pionier van de Nederlandse ecommerce worden genoemd!
Wehkamp mag met recht een pionier van de Nederlandse ecommerce worden genoemd.
Albert Heijn
Albert Heijn is dé bekendste supermarktketen van Nederland. De grootgrutter was één van de eerste supermarkten in Nederland die het mogelijk maakte voor consumenten om boodschappen vanuit huis te bestellen. Zo begon moederbedrijf Ahold in 1987 al met het bezorgen van boodschappen die klanten via telefoon of fax hadden besteld. In 2001 lanceerde Albert Heijn haar officiële webwinkel, die al snel uitgroeide tot de populairste online supermarkt van het land.
Daar waar de grote concurrent Jumbo, dat ‘pas’ in november 2014 een webwinkel lanceerde, zich met ecommerce vooral richt op consumenten die hun boodschappen afhalen bij speciale pickup-points, daar gelooft Albert Heijn meer in thuisbezorging.
Amazon Nederland
Sinds 2020 is het van oorsprong Amerikaanse Amazon ook in ons land actief. Het moederbedrijf is in 1994 opgericht en is daarom één van de eerste bedrijven die producten via het internet verkoopt. In eerste instantie verkocht het bedrijf alleen boeken, maar in de loop der jaren werden daar andere media en andere producten aan toegevoegd.
Binnen ons land wint de webwinkel steeds meer terrein. Volgens een analyse van KPMG kan Amazon excelleren op de vlakken prijs, product, beleving, toegang en service. Het verwacht daarom dat Amazon snel de nummer 2-positie als marktplaats zal krijgen.
De grootste webwinkels van Nederland
Dit zijn momenteel de grootste webwinkels van Nederland, afgaande op de Twinkle100 van 2022, gebaseerd op de omzet van 2021:
1 | bol.com | €4,1 miljard |
2 | Albert Heijn | €1,6 miljard |
3 | Coolblue | €1,5 miljard |
4 | Amazon | €1 miljard |
5 | Zalando | €915 miljoen |
6 | wehkamp | €782 miljoen |
7 | Jumbo | €650 miljoen |
8 | Picnic | €550 miljoen |
9 | Apple | €490 miljoen |
10 | Ikea | €470 miljoen |