De grootste webwinkels van Nederland

Op Ecommerce News schrijven we van oudsher over de kleinere webwinkel, maar uiteraard kijken we ook naar wat de grote spelers doen. Zij bepalen immers vaak welke richting de ecommerce-industrie op gaat. Begint er bijvoorbeeld één met same-day-delivery, dan zal de rest snel volgen. Wat zijn de grootste webwinkels van ons land en wat typeert hen?

Ook als je een kleine hobby-webwinkel hebt, kan het interessant en raadzaam zijn om in de gaten te houden wat de grootste webwinkels van Nederland nou precies uitvreten. Als één van die spelers vol inzet op bijvoorbeeld chatbots om klanten te helpen, dan kun je ervan uitgaan dat daar een idee achter zit. Dat ze verschillende onderzoeken en tests hebben uitgevoerd voordat ze tot het besluit kwamen om dit in te zetten. Dat betekent waarschijnlijk ook dat de klant er klaar voor is. En dat jij dit misschien dus ook moet gaan aanbieden…

Concurreren met de grootste webwinkels

Natuurlijk hebben de grootste webwinkels ook de grootste portemonnees. Dus veel van wat zij uitvoeren, daar heb jij waarschijnlijk de financiële middelen niet voor. Maar dat wil niet zeggen dat er niks mogelijk is. Zo lijkt same-day-delivery misschien onmogelijk om aan te bieden als kleine winkel. Maar een initiatief als Fadello laat jou op dit gebied gewoon concurreren met de grote spelers!

Als je een uitgebreid overzicht wil van de grootste webwinkels van Nederland, dan raden we je aan om de Twinkle100 te kopen, dit is een jaarlijks uitgegeven gids die de grootste webwinkels, qua omzet, in kaart brengt. Hieronder vind je een kleine opsomming van de bekendste grote ecommerce-spelers:

Bol.com

Bol.com is misschien wel de bekendste webwinkel van ons land. Wat in 1999 werd opgericht door het Duitse mediabedrijf Bertelsmann, groeide al snel uit tot een ecommerce-speler waar je niet omheen kunt. De ontwikkeling van Bol.com is enigszins te vergelijken met die van Amazon: beide begonnen met het verkopen van boeken en cd’s, maar al snel volgden dvd’s, games, speelgoed, elektronica en meer. En net als Amazon is Bol.com nu ook steeds meer de offline retailmarkt aan het aftasten, mede dankzij de innige band die Bol.com heeft met Albert Heijn, die sinds Ahold Bol.com in 2012 overnam een zusterbedrijf is van de webwinkel.

Coolblue

Coolblue is in relatief korte tijd uitgegroeid tot een fonkelende ster aan het firmament. De omnichannel-speler begon in 2000 met één webwinkel: mp3man.nl, later omgedoopt tot mp3shop.nl. Al snel volgden meer niche-webwinkels met namen als pdashop.nl, scheerapparaatshop.nl en statiefshop.nl. In 2005 werd in thuishaven Rotterdam de eerste stenen winkel geopend en werd Coolblue een steeds bekendere naam. Dat er heeft uiteindelijk toe geleid dat het bedrijf steeds meer de nadruk legt op het merk Coolblue als een webwinkel die consumentenelektronica, speelgoed, witgoed, fitnessartikelen en meer onder één dak verkoopt. Coolblue heeft klantenservice erg hoog in het vaandel staan en gaat soms erg ver om het klanten naar de zin te maken, zowel voor, tijdens als na een aankoop.

Wehkamp                                                             

Wehkamp was, anders dan Bol.com en Coolblue, al actief met het verkopen van artikelen nog voordat het een webwinkel lanceerde. In 1952 zag Wehkamp het licht als postorderbedrijf. In 1985 begon het met een systeem dat het voor klanten mogelijk maakte om 24 uur per dag via een voice-responsesysteem bestellingen te plaatsen via de telefoon. Tien jaar later, in 1995, lanceerde Wehkamp haar eigen website en nog voor de millenniumwisseling verkocht Wehkamp al haar tienduizend artikelen via de website. Wehkamp mag dus met recht een pionier van de Nederlandse ecommerce worden genoemd!

Zalando

Zalando is een goed voorbeeld van hoe moderne ecommerce-spelers snel marktaandeel kunnen veroveren. Dit Duitse bedrijf pompte miljoenen euro’s van investeerders in een intensieve, en door sommigen zelfs als agressief bestempelde, marketingcampagne en heeft jarenlang verlies gemaakt. Maar het resultaat is wel dat consumenten al snel bekend raakte met de fashion-webwinkel, die klanten lokte met gratis verzending en retournering en een extra lange zichttermijn. Inmiddels is Zalando in Europa in slechts enkele jaren uitgegroeid tot een grote speler, terwijl het haar strategie steeds meer verschuift van webwinkel naar online platform voor modemerken, waarbij het ook de fulfilment voor haar rekening neemt.

Albert Heijn

Albert Heijn is dé bekendste supermarktketen van Nederland. De grootgrutter was één van de eerste supermarkten in Nederland die het mogelijk maakte voor consumenten om boodschappen vanuit huis te bestellen. Zo begon moederbedrijf Ahold in 1987 al met het bezorgen van boodschappen die klanten via telefoon of hadden besteld. In 2001 lanceerde Albert Heijn haar officiële webwinkel, die al snel uitgroeide tot de populairste online supermarkt van het land. Daar waar de grote concurrent Jumbo, dat ‘pas’ in november 2014 een webwinkel lanceerde, zich met ecommerce vooral richt op consumenten die hun boodschappen afhalen bij speciale pickup-points, daar gelooft Albert Heijn meer in thuisbezorging.