Hallo, Jumbo! Waar blijft de revolutionaire shop?
Jumbo kondigde een jaar geleden aan een webwinkel te willen lanceren en daar hard mee bezig te zijn. Eerder dit jaar zei algemeen directeur Frits van Eerder dat die webwinkel beter zou zijn dan die van de concurrenten. “Zo is de verwachting” werd er wel bij gezegd. Nu lijkt het erop dat die verwachting alles behalve waar wordt gemaakt.
In februari schreven we over de aangekondigde ‘revolutionaire webshop’ van Jumbo. In een interview met het Algemeen Dagblad vertelden algemeen directeur Frits van Eerd en directeur formule en innovatie Colette Cloosterman-Van Eerd dat er tientallen miljoenen euro’s zijn geïnvesteerd in de webwinkel van Jumbo. “We gaan allemaal dingen doen die anderen niet kunnen”, zei Frits van Eerd toen. “Door een combinatie van winkel, webshop en afhaalpunt zal het voor de klant nog veel gemakkelijker worden. Het wordt een klapper.”
Nog geen thuisbezorgingen van boodschappen
Nu zijn we meer dan een half jaar verder en wordt langzaamaan duidelijk hoe de webwinkelformule van Jumbo eruit gaat zien. Medewerkers in Den Bosch en Amersfoort testen de nog te lanceren dienst door enkele wekenlang online boodschappen te doen bij Jumbo. Maar zo lezen we gelijk: “Jumbo wil met internetbestellingen net zo sterk worden als Albert Heijn, maar zal zich in eerste instantie niet richten op het thuisbrengen van boodschappen.”
Sterker nog, tegenover Twinkle Magazine zei Jan Heuving, directeur vastgoed en ondernemerszaken bij Jumbo: “Ik denk dat er nog wel twee jaar overheen gaan voordat we home delivery gaan aanbieden, maar het is zeker onderdeel van onze strategie. Hoe we bezorgen logistiek mogelijk gaan maken is vooralsnog onduidelijk.”
Pas over twee jaar thuisbezorgen boodschappen
Twee jaar. Twee jaar voordat Jumbo ook aan de deur gaat leveren. Hoe is die hele webwinkel dan revolutionair te noemen als ze pas over minstens twéé jaar iets gaan aanbieden wat Albert Heijn al sinds 2001(!) doet? (Eigenlijk begon Ahold al in de jaren negentig te experimenteren met het thuisbezorgen van boodschappen onder de naam James Telesuper.)
Jumbo zet nu de eerste serieuze stappen in de ecommerce door het mogelijk te maken online bestelde boodschappen af te halen in een Jumbo-winkel en standalone-afhaalpunten, die volgens Heuving “echter zeer beperkt in aantal zullen zijn”. Dat is een aardig begin, maar komt in de verste verte niet in de buurt van een revolutionaire webshop die dingen doet die anderen niet kunnen en die beter zou zijn dan de concurrent.
In ons artikel van februari somden wij een aantal punten op waar de webwinkel van Jumbo in onze ogen aan zou moeten voldoen wil het écht de concurrentie aangaan met Albert Heijn (en anderen). Het zou bijvoorbeeld kunnen stunten met de verzendkosten, goed mobiel bereikbaar zijn, up- en cross-selling naadloos in de webwinkel verwerken en abonnementen aanbieden, zodat je elke maand dezelfde soort producten krijgt thuisbezorgd.
Vooralsnog lijken dat soort unique selling points niet voor te komen in Jumbo’s ecommerce-plan, maar wij zullen de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten houden. Want voor zowel de consument als voor de online supermarkt is een geduchte concurrent van Albert Heijn alleen maar welkom!
Reacties