lightspeed ecommerce

Bol.com: voor 27% meer verkocht in 2021

Bol.com: voor 27% meer verkocht in 2021

Bol.com was het afgelopen jaar goed voor 5,5 miljard euro in online verkopen. Dat is 27 procent meer dan het jaar ervoor. Het platform telt nu 49 duizend verkooppartners. Samen dragen zij meer dan de helft van de omzet.

Dat blijkt uit de jaarcijfers van moederbedrijf Ahold Delhaize. Een jaar geleden stond het aantal externe verkopers nog op 41 duizend. Toen verwachtte het bedrijf 5 miljard euro consumentenomzet te draaien. De omzet uit online verkopen is dus boven verwachting uitgevallen.

Netto omzet 2,8 miljard euro

Normaal deelt Ahold Delhaize weinig specifieke cijfers van het online warenhuis. Dat is dit jaar anders, waarschijnlijk met oog op de aanstaande beursgang van de webwinkel.

Er blijft een winst van 166 miljoen over.

Zo draaide Bol.com een netto omzet van 2,8 miljard euro in 2021. Dat is ruim 20 procent meer dan het jaar ervoor. Hier staat een handelsvolume van 5,5 miljard euro tegenover – een groei van 27 procent ten opzichte van 2020. Hiervan blijft een winst van 166 miljoen euro over.

49 duizend externe verkopers

In het vierde kwartaal groeide de omzet uit online verkopen nog met een kleine 8 procent. De omzet van verkooppartners nam dat kwartaal echter met zo’n 9 procent toe.

Het omzetaandeel van verkooppartners is 56%.

Bol.com telt nu 49 duizend verkooppartners, aldus het moederbedrijf. Samen zijn zij verantwoordelijk voor 56 procent van de online verkopen in Q4 – meer dan de helft dus.

‘Meer dan dubbel zoveel investeren in Bol.com’

Over heel 2021 zette Ahold Delhaize 75,6 miljard euro om. Daarvan komt 7,7 miljard uit online, waaronder Bol.com.

“We gaan door met Bol.com klaarmaken voor een sub-IPO in de tweede helft van 2022.”

Verder maakt het bedrijf bekend meer te willen investeren in het platform. Directeur Frans Muller van Ahold Delhaize: “Bij Bol.com (…) zullen we investeringen in 2022 meer dan verdubbelen.” Dit omwille van de verwachte volumegroei, aldus Muller. Als voorbeeld noemt hij een extra impuls voor de logistiek en advertentie-tak. Eerder vertelde Bol.com al de magazijnruimte te willen uitbreiden tot 500 duizend vierkante meter.

Tot slot zegt Muller: “We gaan door met onze plannen om Bol.com klaar te maken voor een sub-IPO in de tweede helft van 2022.”

 

Jasmijn

Jasmijn

Jasmijn schrijft nieuws- en achtergrondartikelen, met name over duurzaamheid in de ecommerce.

Bekijk alle berichten van Jasmijn

Gerelateerde berichten