menu

Miljonair door een webwinkel!

Miljonair met een webwinkelVeel mensen dromen ervan maar Susan Gregg deed het echt. Ze was 17, ging studeren en besloot haar studiegeld te verdienen met een webwinkel. Een goed idee, zo blijkt enkele jaren later. Haar onderneming heeft inmiddels 50 miljoen dollar omzet op jaarbasis.

 
Een echt droomscenario waarvan velen dromen. Acht jaar geleden ging Susan Gregg studeren aan de Carnegie Mellon University met Duits en bedrijfswetenschappen als dubbele major. Om de studie te betalen besloot ze, samen met haar highschool liefde Eric Kroger, een eigen webwinkel te starten in kleding. Niet zomaar kleding maar zelf uitgekozen exclusieve schoenen en jurken. In eerste instantie is Modcloth.com, een bescheiden webwinkel met een paar producten, en regelt ze alles zelf vanuit haar eigen slaapkamer. De webwinkel bleek een succes want alhoewel ze haar tijd moest delen met haar universitaire studie met dubbele major, heeft Susan bij het einde van 2006 al 60.000 unieke bezoekers per maand! 
 
Bezoekers willen meer en in plaats van te solliciteren besluit Susan na het behalen van haar diploma dan ook haar webwinkel verder uit te bouwen. Ze neemt een maximale lening bij de bank, op haar credit card en leent, samen met Eric, bij familie en vrienden voor een totaalbedrag van 50.000 dollar. Van dit geld neemt ze enkele designers in dienst, ontwerpt samen met hen een eigen collectie en gaat via beurzen en het internet op zoek naar groothandels die haar ontwerpen kunnen fabriceren. 
 
Ook deze keuze blijkt een succes. Nu weer enkele jaren later is Susan inmiddels 25 en samen met haar jeugdliefde waar ze inmiddels mee getrouwd is en die deze zomer is uitgeroepen tot “Entrepreneur of the Year“, mede-eigenaar van een flinke internetonderneming. Met meer dan 2 miljoen unieke bezoekers per maand zit de onderneming op schema om met de omzet van 2010 boven de 50 miljoen dollar uit te komen. De onderneming heeft inmiddels bijna 150 mensen in dienst maar Susan groeit graag nog verder. Dit jaar hebben ze 20 miljoen dollar bij elkaar gezocht bij investeerders om twee extra vestigingen te openen in San Fransisco en Los Angeles. 
 
Susan, inmiddels miljonair door het uitbouwen van haar webwinkel die ooit opgezet is om de studiekosten te betalen, geeft zelf aan dat haar succes waarschijnlijk voor een groot gedeelte te danken is aan het feit dat ze  zelf wel de ideale klant is voor haar eigen bedrijf. Het ondernemen gaat dan ook vrij intuïtief. Kleding zoekt ze nog steeds zelf uit en ook de marketing hebben zij en haar man nog vrij natuurlijk in de hand. “Andere bedrijven onderzoeken trends en merken dat ze wat moeten doen met social media? Wij hebben die stap allang gemaakt. Vrienden hadden een Facebook account, zelf heb ik er een, dan is de stap klein om er ook een voor ons bedrijf te openen.”
 
Voor de toekomst wil Susan een echt verschil maken in de mode industrie. Te lang hebben ‘insiders’ het in de mode wereld het voor het zeggen gehad, zo geeft Susan aan. Met behulp van social commerce kan hier een doorbraak in komen. Zelf heeft ze de eerste stappen hiermee al gemaakt.  Recente ontwikkelingen die ze zelf hebben doorgevoerd zijn bijvoorbeeld de in 2009 opgestarte Be the Buyer actie waarbij bezoekers van de webwinkel zelf mogen aangeven welke ontwerpen werkelijk in productie gaan. Het is het idee om bezoekers te betrekken bij je webwinkel en ze nu al enthousiast te krijgen over zaken die nog in ontwikkeling zijn. 
 
Zie voor meer informatie de webwinkel zelf: www.modcloth.com 

Tags

Reacties