Marketplace Distri breidt aantal marktplaatsen flink uit

Marketplace Distri breidt aantal marktplaatsen flink uit

Marketplace Distri heeft geld opgehaald voor het vergroten van het aantal marktplaatsen. Waar het zich voorheen focuste op Amazon, is het binnenkort actief op 100 Europese marktplaatsen. “We willen ons profileren als Europese operator en hiermee de (buitenlandse) concurrentie voor zijn”, aldus oprichter Stef van Boekel.

In 2018 richtte Van Boekel Marketplace Distri op om voor b2b-spelers de volledige verkoop via Amazon te regelen. In 2021 kwam daar een b2c-tak bij, waar merken, fabrikanten of distributeurs die exclusiviteit hebben voor bepaalde markten terechtkunnen. Inmiddels heeft de operator zo’n 60 actieve klanten. “De kleinste heeft een jaaromzet van een miljoen en de grootste van 7 miljard euro.”

‘Operationele complexiteit nekt veel verkopers’

Voor elke klant werkt Marketplace Distri volgens hetzelfde principe. “We nemen het gehele traject over: van import, tot warehouses, contentmanagement en btw-aangiftes”, vertelt Van Boekel. De operationele complexiteit is volgens hem de reden dat maar weinig verkopers succesvol zijn. “Elke week melden 25.000 bedrijven zich aan op Amazon NL. Hiervan stopt 70 procent binnen 100 dagen.”

‘Nederlanders moeten groter denken.’

Een ander opvallend getal is dat maar liefst 98 procent van Amazon NL bestaat uit buitenlandse verkopers. Van Boekel zou graag zien dat Nederlanders ook meer crossborder gaan. “Nederlanders moeten groter denken. Je kunt hier wel een local hero zijn, maar als je je niet focust op het buitenland heb je straks misschien geen bedrijf meer.”

Uitbreiding naar 100 internationale marktplaatsen

Zelf is Marketplace Distri ook druk bezig om haar internationale aanwezigheid te vergroten. Eind dit jaar wil de operator actief zijn op 100 Europese marktplaatsen. “In Nederland zijn we de enige partij die het gehele traject voor marktplaatsverkopers uit handen neemt. Nu wordt het voor ons tijd om ons ook op Europees niveau te profileren als operator.”

‘Groeien is duur.’

Het geld dat Marketplace Distri hiervoor nodig heeft, haalde het op bij vier business angels. “Groeien is duur. En met meer geld kun je sneller groeien. Bovendien is het niet alleen een financieel verhaal: ik vind het ook fijn om met meerdere investeerders te werken vanwege de kennis die zij meebrengen.”

“Binnen twee jaar Series A-ronde”

Het is niet de eerste keer dat Marketplace Distri geld ophaalt. Zo heeft het al een investeringsronde via de financieringsplatforms Voordegroei en NLInvesteert achter de rug. Ook kocht een investeerder zich in het bedrijf in. “Binnen twee jaar willen we een Series A-ronde uitzetten, maar voor het zover is hebben we eerst iemand nodig die zo’n financieringsronde kan leiden.”

‘We gaan verder als Operator One.’

Naast het aantrekken van personeel, wordt het groeigeld onder meer gebruikt voor het nieuwe, internationale platform. “Het platform is ondertussen gelanceerd en we gaan nu verder onder de naam Operator One”, zegt de voormalige CEO, die zich weer wil richten op business development en strategische partnerships.

Sinds augustus is Ondrej Hradec officieel de nieuwe CEO. “Met zijn ervaring in automatisering en multichannel kan hij Operator One naar de volgende groeifase brengen.” Met de koerswijziging en extra funding verwacht Van Boekel binnen enkele jaren te groeien naar zo’n 200 klanten.

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten