Nieuwe toetreder Booste wil ecommerce financieren
Booste biedt ecommercebedrijven snelle, flexibele financiering voor marketingcampagnes en voorraden op basis van recente omzetcijfers. Sinds juni is het ook in Nederland actief. Ecommerce News sprak medeoprichter Jakub Pietraszek.
Op inkomsten gebaseerde financieringen zitten in de lift. Juist in de ecommerce, waarin er vaak geen onderpand maar wel veel data beschikbaar is, blijkt dit een uitkomst. Amazon en bol.com werken al met enkele financiers samen, het Nederlandse PIN-voorschot biedt het al jaren aan zowel online als offline retailers en recent trad Clearco nog toe tot de Nederlandse markt.
Booste is ook één van deze toetreders, met een stevige ambitie. Terwijl de Poolse financier nog maar sinds januari bestaat, heeft het al honderden financieringsverzoeken beoordeeld in meerdere landen. Het bedrijf richt zich volledig op ecommerce: klanten moeten hun account op een ecommerceplatform koppelen met Booste en horen erna of ze financiering krijgen.
Binnen twee dagen een marketing- of voorraadfinanciering
Naar eigen zeggen doet Booste niet aan kredietcontroles, persoonlijke garanties of verborgen kosten. Terugbetalingen zijn gebaseerd op de omzet van de webwinkel en aan te passen aan schommelingen in de markt, zodat de webwinkelier nooit meer betaalt dan mogelijk. “Dit maakt onze financiering vooral interessant voor bedrijven die ergens anders geen krediet kunnen krijgen, of bedrijven die snel extra financiering willen ophalen”, aldus Jakub.
Terugbetalingen zijn gebaseerd op de omzet van de webwinkel.
Het grootste deel van de klanten zitten in het mkb, hoewel er zeker ook grotere klanten tussen zitten. “Doordat bedrijven binnen twee dagen het geld tot hun beschikking hebben, zijn we ook voor grotere spelers interessant.”
In investeringsronde 12 miljoen opgehaald
In januari lanceerden Jakub en zijn compagnon Michael Kacprzak Booste in Polen. Zij zagen dat op inkomsten gebaseerde financiering in populariteit aan het winnen was en met Booste wilden zij hét bedrijf worden die dit voor ecommerce-spelers doet. Na vijf maanden haalde Booste dan ook in een investeringsronde 12 miljoen euro op, wat de eerste uitbreiding naar Europese landen mogelijk maakte.
In juni lanceerde de financier in het Verenigd Koninkrijk, Ierland en ons land. “Vanaf de start is onze ambitie al om uiteindelijk wereldwijd actief te worden. Nadat we de infrastructuur hadden aangelegd en integraties met ecommerceplatforms hadden konden we internationaal actief worden.”
Volgend jaar in meeste Europese landen
Dat Booste een snelle en geautomatiseerde financier is zorgt er volgens Jakub voor dat het bedrijf zich differentieert van andere spelers. “Er zijn meer spelers die op inkomsten gebaseerde financiering bieden, maar Booste heeft specifiek kennis van de ecommercebranche.”
Booste heeft kennis van de ecommercebranche.
Het is nog te vroeg voor Booste om al uitspraken te doen over Nederlandse aantallen klanten, maar het bedrijf verwacht te blijven groeien. “We vinden toegankelijkheid belangrijk. We willen onze website gaan lanceren in meer talen, zodat elk Europees land in haar lokale taal van onze dienst gebruik kan maken. Over een jaar zitten we in de meeste landen in Europa, daarna gaan we de stap wagen naar andere continenten.”
Reacties