menu
65% Europese webwinkels moest lenen

65% Europese webwinkels moest lenen

Twee op de drie webwinkels in Europa heeft in de afgelopen twee jaar extra financiering nodig gehad. En dan zijn de leningen die zijn afgesloten vanwege de coronacrisis nog niet eens meegenomen in de cijfers. Bijna een kwart van de bedrijven leende geld om lonen te kunnen betalen.

Webwinkels worden door sommigen gezien als bedrijven waar het geld tegen de plinten klotst, maar vaak wordt hier geen rekening gehouden met de kosten die een online retailer al snel maakt. Een recent onderzoek onder ruim 1500 webwinkeliers uit het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Scandinavië en Nederland toont aan dat twee derde de afgelopen twee jaar genoodzaakt was om te lenen.

Loonkosten en reguliere bedrijfskosten dekken

Van de ecommercebedrijven die een lening afsloten, deed bijna een kwart (23 procent) dit om de loonkosten te kunnen dekken. Een iets hoger percentage, 27 procent om precies te zijn, gebruikte de financiering om reguliere bedrijfskosten te dekken. Het hoogste percentage kan echter worden teruggevonden bij het kopen van equipment.

Redenen voor een webwinkel om een lening te moeten aanvragen.
Redenen voor een webwinkel om een lening te moeten aanvragen.

Dat er veel leningen zijn aangegaan, wil nog niet zeggen dat het makkelijk is om aan extra financiering te komen. Zo moest bijna 25 procent van de ondervraagden hier drie tot vier weken op wachten, 22 procent één tot twee maanden en 6 procent zelfs vijf tot zes maanden.

6 procent van de webwinkels moest vijf tot zes maanden wachten op extra financiering.

Anders la Cour, CEO van Banking Circle, dat het onderzoek uitvoerde: “De ecommerce-markt groeit zeer snel, maar nieuwkomers krijgen te maken met diverse barrières voor een goede bedrijfsvoering. Dit omdat gevestigde financiële instellingen bang zijn voor het risico dat deze retailers met zich meebrengen.”

Hij vindt dat het onderzoek de tekortkomingen van de bankensector blootlegt. ‘Er lijkt hierdoor een rol weggelegd voor betalingsaanbieders die online retailers nu al ondersteunen. Zij kunnen retailers ook zakelijke bancaire diensten aanbieden, zoals toegang tot financiering. Zeker in het huidige economische klimaat zal die steun meer dan ooit worden gewaardeerd.”

Tags

Reacties

Henoch

Henoch

Hoofd- en eindredacteur. Houdt niet van taalfouten.

Bekijk alle berichten van Henoch