menu

Zit er genoeg humor in jouw webwinkel?

Zit er genoeg humor in jouw webwinkel?Een webwinkelier is vaak vooral bezig met het runnen van zijn bedrijf en het halen van genoeg omzet. Dat is een serieuze business dus daar moet ook serieus aan gewerkt worden. Maar dat wil niet zeggen dat je de humor in je bedrijf maar helemaal moet vermijden. Sterker nog, een beetje humor op bijvoorbeeld je site of in je reclameuitingen kan juist goede dingen doen voor je naamsbekendheid, online aanwezigheid en omzet!

Kijk eens naar je eigen webwinkel en naar die van anderen in je branche. Is het niet allemaal iets te serieus (geworden)? En als dat zo is, heeft dat misschien ook wel gevolgen voor het plezier dat je hebt in en met je werk? Als je hierop met ja moet antwoorden, dan moet je toch eens overwegen om met een andere blik te kijken naar je onderneming en naar het ondernemen als vak. Nu hoef je niet in een clownspak je voorraad bij te vullen en een emmer water boven de wc-deur hebben geïnstalleerd, maar zou een vleugje humor in je nieuwsbrief, je Twitter-account of je Facebook-statusupdates niet al een hele boel kunnen veranderen?

Zo scoorde een Chinese vrouw media-aandacht van over de hele wereld door haar opa de kleding die zij verkoopt aan te laten trekken en te fotograferen voor op de productpagina’s. En eerder schreven we al over de bijzondere tweets van Arena Flowers. Deze online bloemenwinkel maakt er een sport van om zo grappig mogelijk uit de hoek te komen met de vele tweets die zij versturen. En het bijzondere is: de grappen die ze maken hebben werkelijk niks te maken met de branche waarin zij verkeren.

Sterker nog, als een andere bedrijf hun grappen had gemaakt, dan had het waarschijnlijk ook gewerkt. Desondanks weet Arena Flowers met hun aanpak vele volgers aan zich te binden en meerdere retweets per dag te scoren. Met als gevolg dat de naam Arena Flowers nu voorkomt in de tijdlijn van verschillende Twitter-gebruikers en het zo werkt aan een grotere naamsbekendheid en online aanwezigheid.

In oktober van dit jaar introduceerde KLM een merkwaardig type tot hun social media-team: Flynt, een ‘very interactive puppet’. In het leven geroepen door de social media-redactie van de vliegtuigmaatschappij helpt dit karakter hen op Facebook om ‘lastige onderwerpen bespreekbaar te maken’. Maar uiteraard is zo’n personage ook goed voor het beeld dat consumenten (gaan) krijgen bij het bedrijf. Een typetje dat grappen maakt en op een leuke, niet-geforceerde en weinig commerciële manier omgaat met social media kan ervoor zorgen dat meer mensen jouw bedrijf leuk gaan vinden, gaan volgen en op den duur eens een bezoekje komen brengen met de portemonnee in de aanslag.

 

Kijk echter wel uit met humor. Dat is namelijk net zoiets als het bereiden van kogelvis: als je er geen ervaring mee hebt, kun je het maar beter niet proberen. Humor is leuk, maar humor die niet aankomt of verkeerd valt is funest voor je zorgvuldig opgebouwde imago. Verwerk dus alleen maar humor in je media-uitingen als je daar de juiste mensen of ervaring voor in huis hebt. Ben je niet grappig, probeer dan ook niet grappig te zijn. Anders wordt het al snel geforceerd en daar prikken mensen zo doorheen. En hoewel ‘sex sells’ is het maken van seksueel getinte (woord)grapjes ook niet altijd aan te raden. Toch, Groupon?

Tags

Reacties