menu

Kaartspel verdient 71k aan Black Friday met het verkopen van… niks

De populaire partygame Cards Against Humanity heeft afgelopen vrijdag tijdens Black Friday 71,145 dollar verdiend met het verkopen van helemaal niets. Wie die dag de website van de partygame bezocht kon voor 5 dollar letterlijk niets bestellen. En dat deden duizenden mensen.

Zelf noemden de mensen achter Cards Against Humanity hun aanbod “de ultieme Black Friday-ervaring”, de mogelijkheid om van hen niks te kopen voor 5 dollar. Ze haalden op de dag dat half retailend Amerika over elkaar heen buitelde met waanzinnige kortingen en absurde acties de webwinkel offline en plaatsten in plaats daarvan een koopknop waarmee mensen hun in feite dus vijf dollar konden geven.

Dat gebeurde massaal, want 11,248 mensen gaven dat vijfje, terwijl bijna 1200 mensen meer dan vijf dollar gaven doordat ze het betaalformulier meerdere keren invulden. Eén fan gaf zelfs honderd dollar weg. En zo kon het gebeuren dat een simpele partygame op een dag dat consumenten online massaal geld uitgaven om zo de nieuwste gadgets en kerstcadeaus in huis te halen, meer dan 71 duizend dollar ontving.

Cards Against Humanity
Zo zag de website van ‘CAH’ eruit tijdens Black Friday.

Nu kan het zo zijn dat veel mensen het geld gratis weggaven aan Cards Against Humanity, omdat ze ervan uitgingen dat de makers het geld naar een goed doel zouden overmaken. Sinds 2012 heeft het dan ook bijna 4 miljoen dollar opgehaald en weggegeven aan goede doelen zoals burgerrechtenbeweging EFF en de Wikimedia Foundation. Dit keer werd er ook volop gespeculeerd over wat er met het geld zou gebeuren en de makers vertelden trots dat ze het allemaal zelf hebben gehouden.

Goede doelen werden niet vergeten
Zo werd er door het personeel geld gespendeerd aan onder meer een stofzuigerrobot, een iPad Pro, een PlayStation 4, Pokémon-kaartjes, een houtbewerkingscursus, een tweedehands auto, een vlucht van Chicago naar Finland en zelfs een met 24 karaats goud versierde vibrator van drieduizend dollar. Goede doelen werden echter niet vergeten, want elke werknemer had wel enkele honderden dollars overgemaakt naar één of meerdere instanties.

Zo zie je maar weer. Soms is er niets anders dan wat originaliteit nodig om op een populaire feestdag aandacht te genereren en zo geld te verdienen aan consumenten zonder dat het je verder heel veel moeite heeft gekost. Al ligt het er natuurlijk ook heel erg aan wie het doet. Cards Against Humanity staat erom bekend een stunt uit te halen met het door hen verafschuwde Black Friday. Zo verkochten ze vorig jaar letterlijk ‘bullshit‘.

Cards Against Humanity

Tags

Reacties