lightspeed ecommerce

40% Nederlanders wil kerstcadeaus tweedehands kopen

40% Nederlanders wil kerstcadeaus tweedehands kopen

Ruim 40 procent van de Nederlanders zegt dit jaar een tweedehands kerstcadeau te kopen. Tweedehands interieurproducten zijn het populairst, naast mode- en vrijetijdsartikelen. Daarbij kiest een vierde van de Nederlanders ervoor om de bestelling bij een afhaalpunt te laten bezorgen.

Dat blijkt uit onderzoek van pakketdienst Mondial Relay onder duizend Nederlanders. De bezorger staat bekend om haar Europese netwerk van afhaalpunten en bedient klanten als Vinted, Asos, Amazon en eBay. De tweedehands markt was al bezig aan een opmars: volgens recent onderzoek van McKinsey zal de Europese online markt voor gebruikte producten groeien tot zo’n 20 miljard euro in 2025, met een jaarlijkse groei van maar liefst 35 procent.

Woonartikelen meest in trek

Meer dan 40 procent van de ondervraagden zegt dan ook een tweedehands kerstcadeau te willen kopen dit jaar. Voor de online tweedehands kopers zijn interieurproducten verreweg het populairst: bijna 60 procent is op zoek naar een artikel voor in huis, zoals woonaccessoires. Op de tweede plaats staan modeartikelen, gevolgd door vrijetijdsproducten zoals spelletjes.

Bijna 60 procent wil tweedehands woonartikelen kopen.

Slechts een kwart van de Nederlanders nam in de afgelopen twee jaar zelf een gebruikt kerstcadeau in ontvangst. In dat geval ging het om woonartikelen (40 procent) of een tweedehands sieraad (30 procent).

Tweedehands markt groeit hard

Eerder onderzoek door McKinsey liet al zien dat de tweedehands markt, die al een aantal jaar hard groeit, een extra impuls kreeg in coronatijd. Ook in dit rapport kwamen tweedehandskleding en speelgoed als grote winnaars uit de bus. Volgens het rapport is de Europese ecommerce-markt voor deze categorieën in 2020 zelfs verdubbeld naar een waarde van 6 miljard euro.

De markt voor tweedehands kleding en speelgoed is in 2020 verdubbeld.

Aankopen vooral via Marktplaats en Vinted

Volgens de enquête van Mondial Relay shoppen Nederlands vooral tweedehands via Marktplaats en Vinted. Die laatste nam vorig jaar nog Nederlandse concurrent United Wardrobe over, waardoor het in één klap de grootste speler in tweedehandsmode werd in ons land.

Daarnaast gaat tweederde voor hun tweedehands aankopen naar ecommerce-giganten Bol.com en Amazon. Een ruime 20 procent koopt direct van een andere consument.

Duurzame bezorging

Van de tweedehands shoppers laat een kwart hun bestelling bij een afhaalpunt bezorgen. Zij kiezen hiervoor om de flexibiliteit ten opzichte van bezorging aan huis. Daarbij ziet meer dan 40 procent dit als de meest milieuvriendelijke verzendmethode.

Ruim 40 procent vindt afhaalpunten het milieuvriendelijkst. Toch laat maar een kwart hun bestelling daar bezorgen.

Het gros kiest desondanks nog altijd voor thuisbezorging, zo concludeerde ook Manhattan Associates onlangs in een enquête. In dat onderzoek koos slechts 14 procent voor een pakketpunt en 11 procent voor ophalen in de winkel.

Jasmijn

Jasmijn

Jasmijn schrijft nieuws- en achtergrondartikelen, met name over duurzaamheid in de ecommerce.

Bekijk alle berichten van Jasmijn

Gerelateerde berichten