Kaaswinkel wordt mix tussen webwinkel en stenen winkel
Kaan’s Kaaswinkel uit Alkmaar heeft een primeur. Het is naar eigen zeggen ’s werelds eerste ‘stream store’, oftewel een mix tussen een webwinkel en een fysieke winkel. Vijf dagen lang kunnen internetters bij de kaaswinkel naar binnen kijken, vragen stellen en kaas bestellen.
Consumenten kunnen op deze manier bijvoorbeeld live aan de kaasboer een vraag stellen, zonder dat ze hiervoor de deur uit hoeven. Er zitten wel twee kleine nadelen aan voor de online consument: als er een klant de kaaswinkel binnenloopt, dan gaat die voor en het aanbod is online stukken kleiner dan in de winkel in Alkmaar.
Experiment met een knipoog
De stream store is gerealiseerd in samenwerking met de ABN Amro, dat deze hybride shop een experiment met een knipoog noemt. Het wil hiermee op een leuke manier aandacht vestigen op het hebben van een online aanwezigheid voor kleine winkeliers. De bank wil laten zien hoe je online klanten persoonlijke interactie kan bieden en echt kan betrekken bij je winkel. Op de campagnepagina zegt het te onderzoeken wat de mogelijkheden én beperkingen zijn van de fysieke winkel van ondernemer Jan Kaan die online wil groeien. “Is het mogelijk een nieuwe winkelervaring te creëren die on- en offline winkelen combineert?”
Het is niet onlogisch dat de ABN dit experiment aangaat met een kaasboer. Want terwijl supermarkten al jaren groeien, hebben speciaalzaken het moeilijk. Ook Jan Kaan, eigenaar van de kaaswinkel in Alkmaar, vond dat er iets moest veranderen. Hij kreeg steeds meer te maken met de sterke concurrentie van andere aanbieders en zijn unique selling point (“de aantrekkingskracht van de authentieke winkel voor met name buitenlandse toeristen”) werd niet voldoende benut, aangezien toeristen uiteindelijk maar één keer iets kochten.
Live beleving van authentieke kaaswinkel
De stream store moet daar verandering in brengen: het zorgt voor een unieke ervaring, maar tegelijkertijd gaat de kaasboer mee met de tijd. “Door de innovatie van de live streamstore, brengt de winkel drie dingen samen. Gemak voor de klant die nu ook online zijn favoriete kaas kan bestellen, de live beleving van een authentieke kaaswinkel én het online gebruikmaken van de kennis van een groot vakman.”
Reacties