Uitgaven retailmedia stegen 42% in 2022

Uitgaven retailmedia stegen 42% in 2022

In ons land zijn de advertentie-uitgaven via retailmedia vorig jaar met 42 procent gestegen. Het gaat daarbij om advertentieruimtes in kanalen van retailers, zoals op de website, in apps of op schermen in winkels. In totaal werd er vorig jaar zo’n 210 miljoen euro aan advertenties via retailmedia uitgegeven.

Retailmedia gaat over beschikbare reclameruimte bij retailers. Denk bijvoorbeeld aan advertenties in de zoekresultaten, overzichtspagina’s van productgroepen of banners bij webwinkels. Afgelopen zomer richtte belangenorganisatie IAB Europe al een werkgroep op om standaarden te maken voor deze markt. Dit moet de markt verder professionaliseren.

6% uitgaven naar retailmedia

Volgens een rapport van ABN Amro ging vorig jaar 6 procent van de totale digitale advertentie-uitgaven naar retailmedia. Vergeleken met andere landen in Europa is dit een laag percentage. Over heel Europa zijn de gemiddelde uitgaven aan retailmedia 11 procent van de totale digitale advertentie-uitgaven.

‘In Europa loopt Duitsland voorop op het gebied van retailmedia.’

“In Europa loopt Duitsland voorop, niet verwonderlijk aangezien een gemiddelde Duitse internetgebruiker Amazon als startpagina heeft. Maar heel Europa loopt zo’n drie jaar achter op de Verenigde Staten”, aldus Rogier Lammers, voorzitter taskforce retailmedia bij branchevereniging VIA. “Om nog maar te zwijgen over China waar retailmedia veel verder is doorgedrongen.” Amazon verdiende wereldwijd in 2022 bijna 38 miljard dollar met deze advertentietak. Het platform verwacht dat deze inkomsten dit jaar met 20 procent groeien.

Groei in Nederland

Naar verwachting zal retailmedia de komende jaren ook in Nederland blijven groeien. In 2022 werd er al 210 miljoen euro uitgegeven aan advertenties via retailmedia. Naar verwachting is dat bedrag dit jaar bijna 300 miljoen euro.

retailmedia

Grote retailers in ons land zijn al actief bezig met deze advertentietak. Hema heeft bijvoorbeeld al een eigen medianetwerk gelanceerd, waardoor er nu advertenties op alle schermen van 280 winkels getoond worden. Ook Albert Heijn, Plus en Bol verkopen al reclameruimte.

Marges tussen 70 en 90%

Retailers kunnen dus veel verdienen aan het verkopen van advertentieruimte. Volgens eerder onderzoek zijn de kosten voor het opzetten van retailmedia vrij laag, aangezien de infrastructuur er al is in de vorm van een website, app of winkelruimte. Dit levert retailers marges op tussen de 70 en 90 procent.

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten