IAB Europe wil standaarden retailmedia
De belangenorganisatie IAB Europe is van plan om standaarden te maken voor een nieuwe vorm van internetreclame: retailmedia. Om de markt te professionaliseren moeten er standaarden komen voor onder andere afmetingen en interactiemogelijkheden.
Retailmedia gaat over de beschikbare reclameruimte bij winkels. Bij webwinkels zijn dit reclame-uitingen in de zoekresultaten, overzichtspagina’s van productgroepen, banners bovenaan pagina’s of aparte brandstores.
Interactive Advertising Bureau Europe (IAB Europe) is een vereniging voor het ecosysteem van digitale marketing en reclame. Media-, technologie-, marketingbedrijven en internationale IAB’s zijn er lid van. De vereniging wil de samenwerking binnen de industrie bevorderen en kaders, standaarden en programma’s leveren.
Nieuwe werkgroep
De vereniging heeft nu een werkgroep opgezet om standaarden te maken voor retailmedia binnen Europa. Er zijn op dit moment namelijk nog geen standaarden voor afmetingen, interactiemogelijkheden, effectmeting en -rapportage in deze markt.
Met duidelijke standaarden kan de markt sneller groeien.
Volgens de vereniging is dit wel nodig voor verdere professionalisering. Dit voorkomt afwijkende definities en verwarring bij de verschillende marktpartijen over begrippen. In een soepeler systeem kan er bovendien sneller geld verdiend worden.
Retailmedia 25 miljard euro waard in 2026
Uit eerder onderzoek van IAB Europe bleek al dat retailmedia zo’n 24.8 miljard euro waard gaat zijn in 2026. Reclame op webwinkels en marktplaatsen is vaak waardevoller voor adverteerders omdat de klant ingelogd is, toestemming heeft gegeven voor persoonsgerichte uitingen en er een aankoophistorie bekend is. Dit maakt de klant meer waard.
Bol.com gaat zich de komende jaren ook richten op reclameruimte op het platform.
Amazon haalde in het afgelopen kwartaal 10 miljard dollar aan omzet uit retailmedia. Deze vorm van adverteren is goed voor 11 procent van de totaalverkopen van de online marktplaats. Bol.com gaf ook al aan dat het zich de komende jaren gaat richten op reclameruimte op het platform.
Groei Nederlandse retailmedia
In Nederland groeit deze markt ook. Vorig jaar gaven adverteerders 3.5 miljard euro uit aan uitingen op online kanalen, een toename van 13 procent vergeleken met een jaar eerder. Dit groeipercentage is de afgelopen jaren stabiel in ons land.
Reacties