menu

Nieuwe zoekmachines goed voor traffic?

Je webwinkel wil je goed gevonden laten worden in zoekmachines. Vooral Google heeft momenteel marktaandeel. Recent kwamen er 5 nieuwe zoekmachines. Iets om rekening mee te houden in de toekomst?

Google
Dat je goed in Google moet presteren is een feit. Niet enkel met de organische reguliere resultaten maar een goede Google Adwords campagne is zeker het proberen waard. Veel webwinkels weten hier goede traffic met voldoende omzet uit te halen. Een goede marketingstrategie kan dan ook eigenlijk niet de zoekmachine Google missen. Mocht je er niets mee doen leg dan uit waarom je voorkeur voor andere kanalen is. Bijv. omdat het simpelweg niet (meer) betaalbaar is om in Google goed gevonden te worden. Zowel via Google Adwords als via de reguliere resultaten. Omdat de concurrentie simpelweg te groot is.

Vijf nieuwe zoekmachines welke recent gelanceerd zijn

1. Google – Sematic Search
We hebben het over nieuwe zoekmachines en dan beginnen we met Google? In dit geval toch even. Google staat nl. nooit stil en het is belangrijk te weten wat de laatste ontwikkelingen zijn. Een van deze ontwikkelingen is bijv. ‘sematic search’ wat in normaal Nederlands wil zeggen dat je een vraag kan stellen en Google geeft antwoord. Als je Google instelt op de Engelse taal en je zoekt bijv. naar “Britney Spears her mother name?” dan antwoordt Google met: Britney Spears — Mother: Lynne.

Nederlandse resultaten zijn er nog niet en zelfs als deze er wel zijn, is de naam van de moeder van een popster voor ecommerce nog niet erg shockerend. Wat nu als Google een vraag als “beste webwinkel voor kleding?” beantwoordt met Wehkamp.nl – Beste kleding webwinkel? Iets om in de gaten te houden!

2. Bing.com
Direct na Google de directe concurrent. Microsoft lanceerde afgelopen week de vervanger van Live Search met de naam Bing.com. Bing onderscheid zich van andere zoekmachines omdat het met je meezoekt. Het geeft alternatieve en aanvullende zoekresultaten, komt met sematic search op vragen, en geeft de mogelijkheid om actueel te zoeken. Microsoft zou met een nieuwe zoekmachine zomaar marktaandeel kunnen winnen en blijft dan ook altijd een zoekmachine om mee rekening te houden. Zoek maar eens naar enkele voor jou relevante zoektermen via www.bing.nl

3. Topsy.com
Op 27 mei online gekomen zoekmachine waarmee je kunt zoeken in Twitter. Enkel in Twitter. Een aardige zoekmachine die bijv. veel sneller kan zoeken dan de reguliere zoekmachines. Maak je geen gebruik van Twitter? Dan is deze zoekmachine niets voor jou. (site is niet meer actief, red.)

4. Wolfram Alpha
Een zoekmachine waar online enorm veel over te doen geweest is, is Wolfram Alpha. Deze zoekmachine werkt in het geheel met semantic search, eerder al verklaard bij Google. Deze laatste experimenteert er enkel mee maar Wolfram Alpha geeft werkelijk antwoorden. Als je zoekt naar capital of the Netherlands gaat het niet op zoek naar woorden als capital of The Netherlands maar geeft het werkelijk antwoord. Het resultaat is Amsterdam.

Een interessante ontwikkeling maar tot nu toe nog veel te wetenschappelijk onderbouwt. Het geeft op niet een Engelstalige ecommerce term serieus antwoord. Op produkten antwoord hij meestal dat hij het niet kent. Last but not least kan de zoekmachine nog niet overweg met de Nederlandse taal. Zelfs ‘De hoofdstad van Nederland’ kan hij niet beantwoorden. Leuk concept maar voor ecommerce ondernemers nog niet erg interessant.

5. Scoopler.com

Vergelijkbaar met Topsy.com is Scoopler een zoekmachine welke vooral op zoek is naar actueel nieuws. Vooral veel Twitter resultaten maar bijv. ook nieuwe filmpjes op Youtube, ik gebruik het soms om een filmpje bij een bericht te zoeken, en andere nieuwsbronnen zoals weblogs of nieuws websites. Heb je iets in het nieuws gehoord en staat het nog niet op de Nederlandse nieuwsmedia? Via Scoopler kun je zien of er internationaal en met name Twitter, over gesproken wordt.

Voor je webwinkel misschien interessant als je een actueel aanbod hebt, veel van Twitter gebruik maakt of veel zoekt naar echt het laatste nieuws. Veel conversies zullen er niet van komen.

Conclusie nieuwe zoekmachines en je webwinkel
Google zal voorlopig nog wel even blijven maar ontwikkelingen zijn er wel. Met Twitter wist Google even niet wat het ermee aan moest en je merkt dat Topsy.com en Scoopler.com opeens snel bekendheid krijgen als ‘de actuele machines’ en Wolfram Alpha wordt hier en daar als de beste wetenschappelijke machine omschreven. Interessante ontwikkelingen waar Google misschien nerveus van wordt. Voor ecommerce zullen deze machines vandaag nog niet direct gevolgen hebben.

Tags

Reacties