DMOZ gaat offline. Einde van een SEO-tijdperk?

DMOZ gaat offline. Einde van een SEO-tijdperk?

Het Open Directory Project (ODP), ook DMOZ genoemd omdat het draaide onder dmoz.org, houdt deze maand op te bestaan. Velen zullen ODP al niet meer kennen, maar dit was in de begindagen van Google van groot belang en had tot op de dag van vandaag nog altijd haar invloed in de zoekresultaten van zoekmachines.

Zoekmachines als Google en Bing hebben veel factoren waarop ze de zoekresultaten rangschikken, maar links naar je site zijn altijd van groot belang geweest. Daarbij tellen relevante links zwaarder en kunnen links extra waarde toekennen als ze zelf van een site met autoriteitswaarde afkomen. Mede om die reden was opname in de DMOZ gunstig voor de vindbaarheid. Een andere bekende directory was die van Yahoo. In Nederland kennen we geen echte directory, maar heeft Startpagina.nl in het verleden natuurlijk enorme successen gekend.

Open Directory Project DMOZ

Voor wie het niet (meer) kent: de DMOZ is een overzicht van sites, allemaal bijgehouden door vrijwillige redacteuren. Vergelijkbaar met Startpagina.nl(-achtige websites) dus, maar met het verschil dat de DMOZ opensource-software was die door iedereen kon worden gebruikt. Zo’n tien jaar geleden gebeurde dat vrij veel, zelfs door grote bedrijven. Nog altijd linkt directory.mozilla.org naar de DMOZ en zelfs Google heeft een tijdje een directory gehad die enorm leunde op de DMOZ.

Met dit soort autoriteiten – die allemaal verwezen naar de DMOZ – kreeg de directory een hoge pagerank, wat destijds belangrijk was voor de rankschikking in Google. Opname in de DMOZ betekende dus soms een link van een site met een hoge waarde, en doordat er zoveel sites waren die de data gebruikten voor hun eigen directories op andere domeinen, betekende het indirect ook vele tientallen andere links naar jouw website. En omdat ze allemaal door redacteuren in categorieën waren gestopt, werden ze vaak ook nog als relevant gezien.

DMOZ
Hoe DMOZ eruitzag in 2010.

Gebruik en misbruik DMOZ met name door SEO-bedrijven

Ook redacteuren van Ecommerce News herinneren zich nog dat een opname in de DMOZ soms het verschil kon betekenen van net buiten de top vijf, naar de absolute nummer één-notering op een trefwoord. Uiteraard zorgde dit er al snel voor dat SEO-bedrijven en webmasters zich in groten getale gingen aanmelden met als enige doel zichzelf te plaatsen, of juist de concurrent dwars te zitten.

Dit soort praktijken hebben ook wel plaatsgevonden bij Nederlandse initiatieven als Startpagina.nl, maar daar wordt een pagina na enige tijd van inactiviteit of misbruik nog wel vrijgegeven. DMOZ had hier geen eenduidige richtlijn voor, wat zorgde voor een enorm aantal inactieve redacteuren, rubrieken die soms jarenlang niet meer werden ververst en vooral een enorme bak met frustratie bij mensen die hun site uit de database zagen verdwijnen of na een aanmelding nooit een reactie of opname kregen.

Tijdperk van directories was al enige tijd voorbij

Tussen 2005 en 2010 zou die frustratie ook zeker terecht geweest kunnen zijn. In die tijd kon je goed ranken als je website in relevante directories werd opgenomen. In Nederland was opname op een relevante Startpagina-dochterpagina best belangrijk, maar de waarde van DMOZ en Yahoo was vele malen groter.

Sindsdien hebben zoekmachines als Google en Bing hun algoritmes al wel aangepast en is de waarde van een link op een pagina met een groot aantal uitgaande links op één pagina aardig verdampt. Opname op een site als DMOZ of Nederlandse startpagina’s heeft daarmee nog maar een fractie van de waarde die het ooit had. De directory van Yahoo is eind 2014 gestopt en de effecten daarvan zijn dus al enkele jaren weg. Het wegvallen van DMOZ.org zal in Nederland waarschijnlijk ook weinig invloed op de zoekresultaten meer hebben, al had het nog altijd enige waarde.

Successen en hoogtijdagen DMOZ

Startpagina.nl had een duidelijke overzichtsfunctie en heeft echte hoogtijdagen gekend en ondanks de invloed van DMOZ op SEO heeft die laatste eigenlijk nooit echt bezoekersrecords of commerciële waarde gekend, anders dan het belang van een link op de site. Google stopte haar directory in 2011 en sindsdien is de DMOZ bij veel mensen in vergetelheid geraakt, om vervolgens deze maand dus helemaal te moeten stoppen.

DMOZ.org stopt 14 maart 2017

Op 14 maart sluit DMOZ haar deuren. De reden van stoppen ligt bij AOL. Die is eigenaar van de merknaam DMOZ en besloot afgelopen zaterdag de hosting voor DMOZ met twee weken opzegtermijn te stoppen. Redacteuren willen graag een doorstart onder een nieuwe naam en hebben alle data in handen. Of die doorstart echter enige kans van slagen heeft is niet duidelijk. De DMOZ is een legende, die vanaf deze maand dus niet langer op haar oorspronkelijke domein meer bezocht kan worden.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten