Lightspeed en Google willen lokale omzet stuwen
Lightspeed en Google hebben vandaag een samenwerking aangekondigd met als doel om retailers te helpen nu de winkels weer meer open gaan. Lightspeed-klanten kunnen vanaf nu een aantal Google-tools direct vanuit hun dashboard gebruiken zonder extra kosten.
Door de integratie kunnen omnichannel-retailers advertenties en realtime voorraadniveaus direct vanuit het Lightspeed-platform automatiseren.
De aankondiging van de samenwerking tussen Lightspeed en Google volgt nadat data van laatstgenoemde laat zien dat consumenten geïnteresseerd zijn in lokaal winkelen, maar die zoektocht nog vaak online beginnen.
Flinke stijging zoekopdrachten naar lokale bedrijven
Zo zijn zoekopdrachten voor “lokaal” + “bedrijf/bedrijven” gegroeid met meer dan 80 procent in een jaar tijd. Ook zoekopdrachten voor “lokale bedrijven in de buurt” en “steun lokale bedrijven” stegen in populariteit. En zoekopdrachten voor “wie heeft” + “op voorraad” namen zelfs met meer dan 8 duizend procent toe.
Drie Google-tools via Lightspeed-platform
De samenwerking tussen de twee partijen omhelst drie tools van de zoekgigant die direct te gebruiken zijn in de software van Lightspeed. Het gaat om: Google Local Inventory Ads, Google Smart Shopping Campaigns en Google My Business.
Met de eerste tool kunnen retailers lokale klanten bereiken met lokale voorraad-advertenties. Dankzij deze vertoningen weten consumenten in de buurt wat een bedrijf op voorraad heeft, wat moet leiden tot meer bezoekjes aan de fysieke winkel.
Klanten zien wat een bedrijf op voorraad heeft.
Met Google Smart Shopping Campaigns kunnen producten van retailers verschijnen op alle platforms van Google en zo gebruikers bereiken waar en wanneer ze iets zoeken of content consumeren. En met de laatste tool, Google My Business, kunnen Lightspeed-klanten een bedrijfsprofiel in Google krijgen en onderhouden vanuit hun vertrouwde Lightspeed-dashboard.
Effectiever promoten bij klanten die lokaal willen shoppen
“We weten dat vandaag de dag zo veel dingen beginnen met een Google-zoekopdracht”, aldus Lightspeed-CEO Dax Dasilva. “Door krachten te bundelen, elimineren Lightspeed en Google de pijnpunten die mkb’ers ervan weerhouden hun producten effectief online te promoten bij consumenten die liever lokaal shoppen.”
Mkb’s zijn het hardst geraakt tijdens de pandemie.
Volgens Sabrina Geremia van Google Canada zijn midden- en kleinbedrijven het hardst geraakt tijdens de pandemie, terwijl er wereldwijd een strijdkreet te horen is om deze zaken te steunen. “Klanten winkelen zowel online als offline en verwachten een naadloze winkelervaring tussen beide. Terwijl we bezig zijn met het herstel van de pandemie zal deze integratie met Lightspeed een schaalbare oplossing bieden voor winkeliers van elke omvang die klanten willen bereiken in deze nieuwe omnichannel-realiteit.”
Reacties