Paginasnelheid van invloed op mobiele zoekopdrachten

Paginasnelheid van invloed op mobiele zoekopdrachten

Google heeft bevestigd dat paginasnelheid een rankingsfactor gaat worden voor mobiele zoekopdrachten. Paginasnelheid was altijd al een belangrijke indicator of een website het goed doet in de zoekresultaten op de desktop, maar voor de mobiel was dit nog niet altijd prioriteit.

Maar dat gaat veranderen, zo heeft de zoekmachine zelf aangekondigd. Vanaf aankomende juli zal paginasnelheid een rankingsfactor woorden voor mobiele zoekopdrachten. “Mensen willen de antwoorden op hun vragen zo snel mogelijk kunnen vinden, onderzoeken bewijzen dat men erg veel belang hecht aan de snelheid van een pagina”, zo legt Google uit. “Ondanks dat snelheid al enige tijd een rankingsfactor was, was dat nog altijd gefocust op zoekopdrachten vanaf een desktop.”

Maar aangezien we met z’n allen steeds vaker zoeken vanaf de smartphone, is de laadtijd van een mobiele website ook steeds belangrijker geworden. Volgens Google is de snelheidsupdate alleen van invloed op pagina’s die gebruikers de traagste ervaring bieden en zal het slechts een klein percentage van de zoekopdrachten beïnvloeden. “De bedoeling van de zoekopdracht is nog steeds een erg sterk signaal voor ons, dus een trage pagina kan nog steeds wel een hoge positie innemen in de zoekresultaten als deze sterke, relevante inhoud heeft.”

Speed Scorecard

Via de website ThinkwithGoogle.com heeft de zoekmachine recent ook een nieuwe tool gelanceerd, de Speed Scorecard. Hiermee kan iedereen zien hoe zijn of haar website het doet in vergelijking met de – zelf op te geven – concurrentie.

Speed Scorecard van Google.
Speed Scorecard van Google.
Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten