De SEO-top 250 webwinkels van 2016

De SEO-top 250 webwinkels van 2016

We kennen allemaal wel de lijstjes van de webwinkels met de grootste omzet. Maar welke webwinkels scoren nu eigenlijk het best in de zoekmachines? De SEO Top 250 Nederlandse Webwinkels laat zien dat ook de grote spelers deze lijst domineren, maar er zitten een aantal verrassingen tussen!

De top 250 is samengesteld door KoopKompas. Deze site was benieuwd naar welke webwinkels de meeste links ontvangen en daardoor hoger scoren in Google en andere zoekmachines. Het keek hiervoor naar ruim zevenduizend webwinkels die een keurmerk dragen van Thuiswinkel.org of Webshop Keurmerk. Het traceerde het aantal backlinks en liet die vervolgens sorteren op de zogeheten ’trust flow’, een score die link-index Majestic gebruikt om aan te geven hoe betrouwbaar de links naar een website zijn.

H&M, Bol.com en Marktplaats

En zo kan het dat H&M, Bol.com en Marktplaats de top 250 aanvoeren. Bol.com heeft weliswaar overduidelijk de meeste backlinks van deze drie ecommerce-partijen, maar moet het qua domeinen afleggen tegen H&M. De Zweedse fashionketen scoort dan ook een trust flow-score van 83, tegenover 70 van Bol.com en 63 van Marktplaats. De top tien wordt verder aangevuld met ANBW, Hema, Albert Heijn, Managementboek.nl, VTwonen, Wehkamp en Exto.

SEO-top 10 van webwinkels in Nederland

KoopKompas licht overigens in haar toelichting container-verhuurbedrijf Mijncontainerpartner.nl uit, aangezien die volgens de link-index van Majestic maar liefst 606 miljoen links van derden binnenkrijgt! Dat is tien keer zoveel als wat bijvoorbeeld de niet geheel onbekende Bol.com voor elkaar weet te krijgen. Maar bij de container-verhuursite komen de links echter van slechts elfhonderd domeinnamen, wat dus neerkomt op een half miljoen links per domein. De site heeft tal van domeinnamen geregistreerd die bestaan uit een plaatsnaam en trefwoorden als ‘afvalcontainer huren’. Deze nagenoeg identieke websites linken massaal naar mijncontainerpartner.nl, die zo weliswaar hoog in deze top 250 eindigt, maar volgens KoopKompas ook een fikse penalty van Google kan verwachten…

De lijst van KoopKompas is leuk om eens naast de gebruikelijke (omzet)lijstjes over webwinkels te plaatsen. Maar je kunt je tegelijkertijd afvragen in hoeverre links van andere sites nog echt interessant zijn. Het wordt soms steeds moeilijker om dergelijke links op een nette manier te verkrijgen en tegenwoordig kun je je webwinkel ook bekender maken bij het grote publiek en bij de zoekmachines door veel in te zetten op bijvoorbeeld social media. We zijn dan ook benieuwd hoeveel webwinkels zich nog nadrukkelijk bezighouden met het vergaren van linkjes en zich hier meer mee bezig houden dan met bijvoorbeeld social media of nieuwe advertentievormen.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten