7% producten afgewezen in Google Shopping

7% producten afgewezen in Google Shopping

Van alle producten die retailers invoeren in Google Shopping, wordt 7 procent afgewezen. Verkopers maken regelmatig fouten bij het invoeren van productdata, zoals ongeldige artikelcodes. Hierdoor behalen deze verkopers minder goede posities in de zoekresultaten.

Om betere conversies te behalen, maken veel webwinkeliers gebruik van Google Shopping. De resultaten van deze vergelijkingssite worden niet alleen op het platform zelf getoond, maar ook in de zoekresultaten van Google zelf. Dit levert webwinkeliers een groter bereik op.

Fouten bij het toevoegen van productdata

Volgens nieuw onderzoek van DataFeedWatch hebben webwinkeliers echter geregeld moeite met het toevoegen van producten in Google Shopping. Maar liefst 48.4 procent voert namelijk foutieve GTIN-codes (ook bekend als EAN-codes) toe bij producten. Dit beslaat 4 procent van alle producten in het platform. Accounts die deze fouten maken worden afgestraft, waardoor de producten van deze verkopers bijvoorbeeld later in de zoekresultaten getoond worden.

‘44% van de verkopers op Google Shopping overtreedt de richtlijnen van het platform.’

Daarnaast schenden 44 procent van alle verkopers het beleid van Google. Volgens het onderzoek voegen webwinkeliers regelmatig producten toe die niet via Google aangeboden mogen worden. Soms gaat het om verboden woorden in producttitels of -beschrijvingen. In andere gevallen gaat het om ongepaste foto’s, of foto’s die niet voldoen aan de richtlijnen van Google.

Een andere veelgemaakte fout is het gebruik van promotionele teksten op afbeeldingen (40 procent van de verkopers doet dit). Ook dit is verboden door Google. Verkopers dienen deze promotionele teksten van afbeeldingen te verwijderen, of nieuwe foto’s toe te voegen.

Gevolgen afgekeurde producten

De fouten die webwinkeliers maken bij het invoeren van producten, leidt dus tot afgekeurde producten. Dit kan gevolgen hebben voor het account in Google Shopping. “Afgekeurde producten kunnen je online verkoopprestaties ernstig belemmeren, vooral als het bestsellers zijn. Niet alleen worden je prestaties beïnvloed, maar het risico dat je account wordt geschorst neemt toe naarmate je meer producten uploadt met fouten erin”, aldus een woordvoerder van DataFeedWatch.

‘Het risico dat je account wordt geschorst neemt toe als je producten uploadt met fouten erin.’

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten