menu

Naakte vrouwen in Zappos-campagne

Zappos doet wat stof opwaaien met hun nieuwste reclamecampagne waarin naakte modellen alledaagse dingen doen als joggen, frisbeeën of een taxi instappen. De campagne gaat gepaard met banners, video’s, een mobiele website, QR-codes en advertenties in tijdschriften. Het is het zoveelste kledingbedrijf dat naakt gebruikt in reclames.

Het idee om naakte mensen te gebruiken die aangekleed moeten worden om zo kleren te verkopen klinkt misschien simpel, maar dat was ook de bedoeling van de webwinkel, die eerder al naakt liet voorkomen in hun reclames, en reclamebureau Mullen. “Soms doen adverteerders iets heel erg creatiefs, terwijl de boodschap verloren gaat”, aldus Michelle Thomas van Zappos.

naakte modellen en vrouwen in reclame webwinkel Zappos

Alles kunnen verkopen
Het bedrijf laat met de reclamecampagne heel erg de focus op kleding liggen, als teken dat er nog heel wat groei zit in wat oorspronkelijk begon als online schoenenwinkel. “Bij Zappos geloven we echt dat we in principe alles kunnen verkopen.” De webwinkel zou vorig jaar bijna twintig miljoen dollar hebben besteed aan adverteren. In het eerste kwart van dit jaar heeft het haast al vijf miljoen dollar uitgegeven.

Mobiele site onderdeel van campagne
Zappos hoopt dat mensen lang genoeg naar de print ads blijven kijken dat ze doorhebben dat er meer van te zien is via de QR-codes. Als de code eenmaal gescand is door een smartphone, komt de gebruiker op een mobiele site terecht met daarin video’s van wat er gebeurt met de naakte vrouwen uit de campagne. Gebruikers kunnen ook outfits uitkiezen om de modellen mee aan te kleden en ze kunnen de mobiele website bezoeken om producten via hun smartphone te bestellen.

naakte modellen en vrouwen in reclame webwinkel Zappos

Ook naakte mannen
De voornaamste doelgroep die Zappos met de advertenties probeert te bereiken, noemt het bedrijf ‘de happy hunters’, oftewel de modebewuste vrouwen die ook nog eens grootgebruikers zijn van online media. En mochten die vrouwen zich nou gepasseerd voelen omdat er geen naakte man in de campagne is te zien, dan moeten ze nog een paar weekjes wachten, want dan verschijnt het mannelijke karakter uit de campagne: Arthur. Zappos zal dan de homepage van een grote zoekmachine overnemen met een interactieve reclame, waarin Arthur de gebruiker vraagt om hem aan te kleden terwijl hij richting de website van Zappos gaat.

Sex sells en naakt ook
Zappos is lang niet het enige kledingbedrijf dat naaktheid gebruikt om producten aan de man te brengen. Reclames van Calvin Klein lieten een trio van jonge modellen zien die niks anders aan hadden dan een broek van het merk. Die advertenties werden door sommigen als te seksueel beschouwd. Ook Abercrombie & Fitch lag onder vuur toen zij openlijk seksueel getinte afbeeldingen gebruikten in hun catalogi en advertenties. In 2003 hebben ze zelfs een vakantiecatalogus teruggeroepen, nadat ouders hadden geklaagd dat de afbeeldingen seksueel gedrag onder tieners zou aanmoedigen. En hier in Nederland konden we een tijdlang op tv naakte mensen zien dankzij de reclamecampagne van Zalando. En SuitSupply is er ook niet vies van om wat naakt… en nog meer naakt te gebruiken.

naakte modellen en vrouwen in reclame webwinkel Zappos

Waarom naakt in reclames
American Apparal werd meerdere malen hevig bekritiseerd wegens naakt in reclames, waaronder de online campagne in 2008 dat veel topless vrouwen bevatte en andere naakte beelden. “Het Amerikaanse volk is volwassen genoeg om met dit soort afbeeldingen om te gaan”, zo denkt Ryan Holiday, directeur online marketing bij American Apparel. Al vindt hij wel dat bedrijven moeten nadenken wat hun motieven zijn om seks en naakt te gebruiken in reclames. “Doen ze het om aandacht te krijgen van weblogs en websites die erover gaan schrijven of doen ze het omdat de reclamecampagne uitdraagt wie ze zijn en wat ze willlen verkopen?”

 

Tags

Reacties