menu

Japanse TV show commercial voor webshop

In Japan werd een televisieserie gelanceerd waarin de acteurs kleding dragen die in een speciale webshop te koop is. Sponsoring of gewoon een veredeld reclamespotje? 

In de eerste aflevering van de serie ‘Real Clothes’ doet een van de hoofdrolspeelsters iets ongebruikelijks: ze spreekt het publiek rechtstreeks toe en zegt: ‘Ik heb geweldig nieuws, u kunt de kleren die wij dragen ook krijgen’.

Bezoekers van de website van het programma, waarvan velen gratis kleding verwachtten, werden vervolgens doorverwezen naar een webwinkel waar de kleding te koop was. De website kreeg meteen na de eerste aflevering 20.000 bezoekers, waardoor de server zelfs crashte.

De serie, die zich afspeelt op de dameskleding afdeling van een groot warenhuis, kreeg veel aandacht doordat vier grote Japanse bekendheden in de serie te zien zijn. Ook het marketing element van de serie, met kleding uit de show te koop op het internet, kreeg al voor de uitzending veel aandacht.

Na de eerste uitzending waren ongeveer 350 producten uitverkocht, zoals bijvoorbeeld sieraden en jurken.

De vraag is natuurlijk of hier de grens tussen televisieprogramma en commercial overschreden wordt. Veel tv-programma’s maken gebruik van sponsors voor de props in het programma, maar deze schaamteloze oproep tot het kopen van de kleding in het programma gaat een stap verder.

Er zijn in Japan richtlijnen die van programmamakers verwacht geen programma’s te maken die als commercial gezien zouden kunnen worden. Honoo Tajima, programma directeur van de National Association of Commercial Broadcasters in Japan, noemde het toestaan van de aankondiging van de actrice “een manier om praktsich gebruik te maken van het uitzenden van televisie”. Tajima zegt dat hij niet vindt dat het programma de grenzen heeft overschreven.

Hiroyoshi Sunakawa, professor in media theorie aan de Rikkyo Universiteit zegt echter dat het programma onderscheid hoort te maken tussen reclame en televisieuitzending om kijkers niet in verwarring te brengen.

In ieder geval een sterk staaltje van cross-mediale marketing.

bron: The Japan Times

Tags

Reacties