menu

Googles modewinkel Boutiques mislukt

Googles modewinkel BotiquesBoutiques.com, de mode-webwinkel van Google, werd vorig jaar november
gelanceerd, maar kent nu een keldering van 94% in bezoekersaantallen. En
dat terwijl de site, een voortvloeisel uit Google’s aankoop van de
visuele webwinkel Like.com, een prachtige toekomst tegemoet leek te
gaan.

Boutiques.com had niet alleen de expertise en talenten van Google tot haar beschikking, maar het had ook een boel invloedrijke modebloggers vastgelegd om boetiekjes op de website te starten. En het lanceringsfeestje ging gepaard met een boel beroemdheden.

 
De bezoekersaantallen volgen Alexa.com

Flinke bezoekersdaling
Toch kan op dit moment worden vastgesteld dat Googles poging tot ecommerce niet echt een succes is te noemen. In januari van dit jaar schatte Google’s AdPlanner dat Boutiques.com zo’n 2,6 miljoen bezoekers per maand had, in april lag die schatting nog bij 170,000 bezoekers.

Dingen online verkopen, en dan met name mode, is gewoon niet voor iedereen weggelegd. Ook Amazon, de ongekroonde koning van de ecommerce, moest Zappos wel overkopen toen ze de directe concurrentie niet aankonden. En het is nog maar de vraag of het z’n eigen shopping community MyHabit goed van de grond krijgt.


 
Het aantal unieke bezoekers per dag volgens AdPlanner.

Op voorhand al kritiek
Boutique had een beetje de pech dat men op voorhand al zo z’n twijfels had bij de poging van Google om zich te mengen in de wereld van (mode)webwinkels. Veel mensen wisten en weten niet wat Boutique nou precies probeert te zijn. Een webwinkel voor en met beroemdheden? Een plaats om modebloggers te volgen? Een sociale community om producten met elkaar te delen? Het is een beetje van alles en daardoor niet echt goed in één van die dingen. De trend die Google wel vaker lijkt te volgen met sommige niet zoekmachine-gerelateerde producten en projecten.

Tags

Reacties