menu

Google Panda update in Nederland

Google Panda update webwinkelGoogle geeft aan dat het ’t afgelopen weekend het nieuwe zoekalgoritme,
de ‘Panda update’, ook heeft doorgevoerd in Nederland. De
afgelopen maanden is er veel op het internet over de nieuwste Google update gesproken maar wie merken er nu echt wat van deze Panda?

Wat heeft Google met de ‘Panda’ update gedaan?
Google beloont met het nieuwe zoekalgoritme de sites met
waardevolle content voor gebruikers. Sites die hoog scoren vanwege slimme
trucjes en hun geld verdienden aan vluchtige bezoekers, worden nu afgestraft. Dit heeft vooral effect op websites die content herpubliceren. Websites die bijvoorbeeld door middel van RSS feeds pagina’s vullen. Zoals veel affiliates, vergelijkingssites en andere door extern materiaal gevulde websites.

Unieke content is daarmee de belangrijkste factor. Maar om dit verder te kunnen meten voegt de zoekmachine ook volledig nieuwe aspecten toe om de
ranking van de site te bepalen. Een daarvan is bezoekersgedrag. Het gedrag na het invoeren van
de zoekterm en het aanklikken van een resultaat worden gemeten. Twee aspecten
zijn hierin belangrijk: bounce percentage (hoeveelheid bezoekers die een site
direct weer verlaat) en time-on-site (verblijf van een bezoeker die binnenkomt
op een bepaalde zoekopdracht). Dit kan Google meten met behulp van Chrome en de
Google-toolbars. Het idee achter de upgrade is waardevolle en relevante content
bieden voor de gebruikers van Google. Sites die dit goed op orde hebben, scoren
hoger in Google.

Nederlandse ‘Panda’ veranderingen
Internationaal zijn er bijzonder veel sites met kwalitatief minder goede content geraakt. Zoals tutorialsites, howto-, of informatieve websites die eigenlijk de content vooral bij elkaar zoeken van andere sites. Maar ook de vergelijkers zijn hier en daar hard geraakt. Die hebben vaak het aanbod van webwinkels, waardoor er veel vergelijkbare content ontstaat.

In Amerika en Engeland hebben prijsvergelijkers als Ciao, Twenga en Shopping.com na de update een flinke klap gekregen met een daling in het bezoek van soms tientallen procenten. Sinds afgelopen weekend heeft Google de Panda update ook in de niet-Engelse resultaten doorgevoerd. De eerste berichten over Duitsland lijken niet veel anders. In Nederland lijkt het mee te vallen voor de prijsvergelijkers. Kees Verpalen, oprichter en directeur van Beslist.nl, signaleert dat de grote prijsvergelijkers goed overeind zijn gebleven, maar dat de kleine vergelijkers wel geraakt zijn.

Webwinkels winnen vooral
Veel mensen praten over een verlies aan bezoekers vanuit Google maar in de meeste gevallen ligt dat meer aan het mooie weer, de vakantieperiode en de drukte op het internet in het algemeen, dan aan de Google update van afgelopen weekend. De Panda update lijkt in ons land maar weinig verandering met zich mee te brengen. Niet zo gek, want echt veel contentherkauwers kent ons land eigenlijk niet zo zeer.

Ecommerce in het algemeen en webwinkels zelf in het bijzonder lijken vooralsnog vooral te winnen. Emerce kan nog geen concrete Nederlandse winnaars met veel meer Google bezoekers noemen maar met de eerste update hadden bijna alle top500 Amerikaanse webwinkels meer bezoekers na ‘Panda’.

Met de media als grootste updatewinnaar in Duitsland lijken de grote webwinkels daar een mooie tweede plaats in te nemen. Of de grote webwinkels als Bol.com en Wehkamp.nl ook meer bezoekers zien, hebben ze nog niet laten weten. Over of ze zouden winnen waren de specialisten vooraf verdeeld. Bol.com gebruikt als productomschrijving nog (te) veel de standaardteksten die leveranciers aanleveren en heeft daarmee veel content die overal en nergens te vinden is. Maar met de autoriteit die Bol.com uitstraalt is de kans groot dat Google deze webwinkel er grotendeels mee weg laat komen.

Kleinere webwinkels worden in ieder geval aangeraden om te zorgen voor geheel eigen uniek geschreven teksten te gebruiken. Wat merk jij van de Panda Update? Laat het ons weten!

Tags

Reacties