Combined Shape menu

Erotiek en ecommerce

Erotiek en ecommerceWe hebben op Webwinkel Weblog al diverse branches onder de loep genomen om te kijken wat zij doen op het gebied van ecommerce. Na onder andere tijdschriften, kranten, omroepen, dierentuinen en musea te hebben bekeken wordt het toch eens tijd voor… erotiek. Hoe presenteren Christine le Duc en Pabo zich online? En wat doen de brave Bol.com en Etos toch met die vibrators?

Christine le Duc
Christine le Duc is in 1968 opgericht door Hans Hartog, die inzag dat in de erotiekbranche veel meer te doen was dan in zijn eigen handel in Perzische tapijten. Hij nam een erotisch souvenirwinkeltje over en noemde het Christine le Duc, naar zijn vrouw Christine Hartog.

De webwinkel van Christine le Duc ziet er op het eerste gezicht nog vrij discreet uit. Op de homepage zien we enkele dames in lingerie, bustiers en nachtkleding poseren, maar heel veel bloot zien we nou ook weer niet. Kleding voor vrouwen met een maatje meet wordt heel stijlvol ‘Queen Size’ genoemd en de Gadgets-afdeling liet ons toch wel even schrikken. Waar we allerlei moderne seksspeeltjes verwachtten, werden we getrakteerd op een pagina met wel héél erg onschuldige gadgets.

Al met al een prima webshop met discrete levering (anonieme pakketjes en op alle bestellingen staat vermeld ‘Niet bij buren’), gratis retouren, lage verzendkosten (€2,95) en een Thuiswinkel Waarborg-keurmerk.

Willie

Willie.nl noemt zichzelf (in de browserbalk) een ‘Sexshop’. Iets wat wellicht vrij direct en ongegeneerd over kan komen. Maar zoals we konden lezen in een interview met mede-eigenaar Florian Albers wil hij voorkomen dat zijn webwinkel als ‘te plat’ wordt neergezet. En het moet gezegd: waar Christine le Duc het op de homepage bij kleding houdt, krijgen we op Willie.nl toch nepvagina’s en cockrings voorgeschoteld…

Wat Willie in onze optiek wel goed doet, is dat het gebruikmaakt van klantenreviews. Erotische speeltjes zijn vaak toch producten waarvan je wilt weten hoe die bevallen bij (anonieme) anderen. En waarin deze erotiek-webshop zich ook onderscheidt van anderen is het dat het op de homepage ook ruimte biedt voor de productcategorie ‘Gayshop’.

Ook Willie handelt discreet. Zo wordt het bedrijf niet als afzender vermeld, worden pakketjes niet bij de buren afgegeven en kun je zelfs bij iDeal zelf de omschrijving op je bankafschrift bepalen!

Pabo

Pabo was vroeger vooral bekend van de erotiek-catalogus die het uitbracht. Nu timmert Pabo, dat net als Christine le Duc eigendom is van het Duitse Beate Uhse, al een tijdje aardig aan de digitale weg, met webwinkels in heel Europa. Op de homepage van deze erotiekshop zien we dat het er allemaal, zo op het eerste gezicht, nog vrij braaf uitziet. Voor de rest zijn heel veel producten en productcategorieën precies hetzelfde als bij Christine le Duc, wat wij eigenlijk wel jammer vinden. Liever hadden we gezien dat Pabo er iets meer een eigen stempel op had gedrukt.

Miranda

Miranda.nl is de online tak van het in Utrecht gevestigde Miranda XXL, het grootste erotische warenhuis van West-Europa. Opvallend aan deze webwinkel is dat het, in tegenstelling tot de eerder genoemde erotiekshops, geen lingerie toont op de homepage, maar enkel vibrators. Waarschijnlijk is dat bij hen de populairste productcategorie. Andere product(sub)categorieën zijn soms wel erg leeg of bevatten in enkele gevallen helemaal geen producten. Ook leuk: de categorie ‘cadeau-artikelen’, waar je iets leuks, of zelfs een cadeaubon, kunt kopen voor je jarige oom, buurvrouw of collega.

Ook bij Miranda vindt er discrete verzending van je bestellingen plaats. Betalen kan met iDeal en creditcard. Hoe de afzender op je bankafschrift wordt getoond, maakt Miranda helaas niet duidelijk.

Etos
Etos lijkt op het eerste gezicht misschien wel een hele brave drogist, maar deze Ahold-telg verkoopt in sommige winkels en online wel degelijk erotische artikelen. Al is het aanbod in de webwinkel wel enigszins beperkt te noemen, met enkel wat condooms, glijmiddel en zwangerschapstesten. Jammer, we hadden liever gezien dat Etos de vibrators, ‘slimme hulpjes’ en cadeauassortiment ook online zou verkopen.

Wehkamp

Als groot online warenhuis kun je natuurlijk niet aan de wat intiemere producten ontkomen. Wehkamp biedt dan ook honderden producten onder het kopje ‘Intimiteit’ (wat weer te vinden is in de categorie ‘Mooi & Gezond’). Hier treffen we vele soorten vibrators (door Wehkamp braafjes ‘massagers’ genoemd), condooms, glijmiddelen en stimulerende middelen aan. Al met al is het vrij braaf te noemen, maar ze zullen hiermee zeker een select groepje van de vaste Wehkamp-klanten bedienen.

Bol.com

Bol.com begon ooit als online verkoper van boeken, cd’s en dvd’s, maar groeide in korte tijd uit tot een online warenhuis van formaat. Het verkoopt haast alles wat je ook in stenen winkels kunt kopen, dus ja, daar horen erotische producten bij. Ook Bol.com verkoopt deze in de subcategorie ‘Intimiteit’ van de hoofdcategorie ‘Mooi & Gezond’ (echt origineel zijn ze niet!) en ook Bol.com verkoopt vibrators, condooms en glijmiddelen. Maar óók dildo’s, vaginaballetjes, cockrings en Fleshlight-nepvagina’s. Duidelijk minder braaf dan Wehkamp dus.

Ook dáárom koop je bij Bol.com! …Toch?

Tags

Verder lezen

Reacties