menu

‘Een wenskaart is een emotieproduct’

‘Een wenskaart is een emotieproduct’ Snelwenskaart.nl begeeft zich al vanaf de start in een lastige ecommerce-branche waarin al twee grote partijen de dienst uitmaken. Toch maakte dat uiteindelijk niks uit voor het succes van deze kaartenwebwinkel, die sinds oktober 2010 live is en onderdeel is van uitgever Artige BV. We interviewden projectleider Robert Aaftink.

Voordat je met Snelwenskaart.nl begon wist je al dat de wenskaartenmarkt werd gedomineerd door twee grote partijen (Hallmark online en offline, Greetz online). Waarom dan toch een webwinkel starten?

“Doordat wij onderdeel zijn van een uitgeverij in wenskaarten, bezitten wij al zeer veel kennis van de markt. Deze uitgeverij verkoopt zijn kaarten aan de detailhandel en aangezien er steeds meer online verkocht wordt wilden wij ook een shop beginnen om ons ook in deze online strijd te kunnen mengen. Daarnaast weten wij dat er een zeer grote groep is die nou juist op zoek is naar iets anders dan Hallmark. Ook is het zo dat mensen het ontzettend leuk vinden om een wenskaart te krijgen. Dit komt vooral omdat daarmee wordt aangetoond dat er aan hun wordt gedacht; mensen weten dat er moeite is gedaan om een kaart uit te zoeken en een tekst te verzinnen en te schrijven. Wanneer, zoals bij Greetz, een tekst op de kaart wordt gedrukt maakt het de kaart toch iets minder persoonlijk, vinden wij.”

“Een wenskaart is een emotieproduct. Niet alleen de kaart zelf, maar ook de postzegel, de tekst en de namen op de kaart. Alles bij elkaar maakt het gewoon iets bijzonders. Door de kaart zelf te voorzien van een geschreven stuk tekst maak je optimaal gebruik van de emotie! Toen e-mail opkwam dacht men dat de wenskaart zou uitsterven. Dit gebeurt gewoon niet omdat niets het fysieke kaartje kan overtreffen! Dit geldt net zo goed voor een handgeschreven tekst. Iedereen merkt het op. Vandaar ook onze slogan: ‘Zelf schrijven, wel zo persoonlijk!’”

Heb je enig idee waarom er nog geen kaartenshop was die zich richtte op bedrijven?

“Nou Hallmark had wel een bedrijvenpakket maar dat was eigenlijk alles. Er was geen optie om op rekening te bestellen en de factuur op een andere plek te laten bezorgen. In de tussentijd ben ik erachter gekomen dat er wel een andere webshop is die zich ook op bedrijven richt. Maar het is geen bedrijf dat zo groot is waardoor er voor ons geen kans meer zou zijn. En ik heb wel eens gesproken met mensen van Greetz en daardoor weet ik dat men hiermee aan de slag zou gaan. Maar uiteindelijk denk ik toch dat de particuliere markt voor hun het belangrijkst is. Daarnaast is het ook gewoon heel lastig om al je collega’s digitaal een kaart te laten ondertekenen.”

Waarin verschillen bedrijven eigenlijk van consumenten, als het gaat om de aankoop van wenskaarten? Hebben zij andere voorkeuren?

“Ja de wensen zijn zeker anders. Het meest logische verschil is dat bedrijven meer zoeken in de ‘wij’-vorm. ‘Wij feliciteren jou’ bijvoorbeeld, of ‘Van ons allemaal’. Daarnaast moet je collecties hebben waarbij de binnenkant zo weinig mogelijk bedrukt is. Je wilt toch graag dat al je collega’s er op z’n minst hun naam op kunnen zetten. Ook zijn wenskaarten voor bedrijven vaak minder persoonlijk en minder humoristisch.”

“En uiteraard kopen veel bedrijven ook veel meer kaarten tegelijk in. Zo zijn er klanten die per keer voor meer dan €1000 aan kaarten bestellen. Dat zie je een consument zeker niet doen. Een ander verschil tussen consumenten en bedrijven is dat je bij die laatste rekening moet houden met de manier van betalen. Veel webshops zijn bang om de betaalmogelijkheid ‘op rekening’ aan te bieden, dit omdat men bang is dat er niet wordt betaald. Wij leveren alleen ‘op rekening’ aan bedrijven en tot nu toe is er één factuur geweest die niet werd betaald. Je moet natuurlijk wel eens pikken dat bepaalde bedrijven een wat langere betalingstermijn aanhouden, maar die bedrijven bestellen meestal ook grotere aantallen kaarten.”

“En tot slot moet je ook creditcard-betalingen mogelijk maken. Er zijn veel bedrijven die hun personeel een creditcard geven om betalingen te doen. iDeal-betalingen daarentegen zijn er bij bedrijven echt minimaal, terwijl de consument juist eigenlijk alleen maar via iDeal betaalt…”

Wat doen jullie om beter vindbaar te zijn?

“Wij proberen zoveel mogelijk linkjes te genereren. Geen betaalde, maar soms ontkom je gewoon niet aan linkruilen. Ook vernieuwen wij de teksten zo veel mogelijk met leuke stukjes tekst. Zo hebben we voor de Vierdaagse in Nijmegen een tekst geplaatst die mensen moest stimuleren om een kaartje te sturen naar bekenden die de vierdaagse hadden uitgelopen. Zo maak je leuke teksten die je koppelt aan de actualiteit en wat zorgt voor een regelmatige vernieuwing op je site met relevante teksten."

Ja, spelen jullie veel in op de actualiteit?

“Er zijn natuurlijk veel redenen om een kaartje te sturen. Als je bijvoorbeeld een vriend wil uitnodigen om samen naar een concert te gaan. Of zoals ik hierboven al zei: als iemand de vierdaagse uitloopt dan kun je via een kaartje je bewondering uitspreken. Dat zijn actuele situaties waar we op inspelen. En dan heb je natuurlijk ook nog de standaard momenten, zoals kerst, Valentijn, et cetera. Die laatste zijn gewoon omzetkansen, waar je op moet inspringen, maar die eerste situaties doen we om mensen op ideeën te brengen om een kaartje te sturen. Als je in Engeland kijkt, hét kaartenland bij uitstek, dan zie je hoe vaak men daar een kaart stuurt. Voor echt bijna alles! Wij moeten er in Nederland ook gezamenlijk voor gaan zorgen dat men steeds meer wenskaarten gaat bestellen."

Een van de manieren om op de actualiteit in te kunnen springen, is door gebruik te maken van social media. Wat doen jullie daarmee?

“Wij zijn van plan om ons meer op Facebook te gaan richten. Ook gooien wij af en toe wat tweets de wereld in. Hier plaatsen we korte nieuwsitems waarvan we hopen dat ze opgepakt worden. Zoals een leuk stukje tekst over de vierdaagse, maar toentertijd bijvoorbeeld ook over Pinkpop. Toch zie je dat we nog te klein zijn om echt impact uit te oefenen. Maar ik denk zeker dat het in de toekomst steeds interessanter kan worden!”

“Met Facebook willen we toch wel wat meer gaan doen, omdat we hier zeer gemakkelijk kunnen gaan segmenteren op bijvoorbeeld beroep en leeftijd. De meeste kaarten worden verstuurd door dames boven de dertig en aangezien we ons op secretaresses richten, hebben we hier ook een kleinere groep waar we wat mee kunnen doen. Kortom, ik denk zeker dat het je verder kan helpen maar dan moet je wel een duidelijk doel hebben dat je gaat volgen.”

Social media staat bij jullie dus nog enigszins op een laag pitje. Hoe maak je verder reclame voor Snelwenskaart?
 
“Wij zijn vooral begonnen met Adwords. Mij werd in het begin verteld dat ik vooral moest focussen op wenskaarten in de titel,  om zo een zo’n breed mogelijk publiek aan te spreken. Daar zijn wij eigenlijk direct van afgestapt. Dat kostte te veel geld, aangezien de consument soms iets anders verwacht dan dat hij op onze site vindt. Binnen een paar tellen zijn ze dus weer weg en dan is die klik weggegooid. Wij zijn direct de advertentie gaan segmenteren. Door de tekst aan te passen zorgden we ervoor dat er veel minder kliks, maar wel veel meer bestellingen kwamen. Het is nog steeds moeilijk om Adwords rendabel te maken, maar door elke keer zeer scherp te analyseren houd je het zo rendabel mogelijk. Daarnaast weten we dat 50% terugkomt om weer een bestelling te plaatsen, iets wat de investering dus verantwoordt.”

“In september gaan we een bijsluiter meesturen in een vakblad dat zich richt op secretaresses en in november staan we op een beurs waar zo’n 3500 secretaresses komen. Dit in combinatie met Facebook Advertising waarmee we segmenteren op secretaresses. Alles om zoveel mogelijk in beeld van onze belangrijkste doelgroep te komen.”

Wat voor tips heb je voor mensen die een webwinkel willen beginnen?

“Denk goed na voordat je een shop begint! Onderschat het werk niet, het kan namelijk heel erg tegenvallen. Hoe vaak ik wel niet hoor dat mensen denken dat dit, ecommerce, een makkelijke manier is om geld te verdienen… Je moet er echt rekening mee houden dat ook de online klant een goede service verlangt en dat het zeer veel tijd en moeite kost om traffic te genereren.”

“En  ook niet onbelangrijk: laat je niet van alles aanpraten door iedereen. Zodra je adverteert in Adwords zullen bedrijven je gaan bellen dat ze er zo voor kunnen zorgen dat je op één in Google komt te staan. Laat je niks aanpraten, ook niet als ze zeggen dat het je pas wat kost als je op pagina 1 staat. Zoals ze zeggen met topsport: er komen is niet het moeilijkst. Er blijven wel. Het kost gewoon tijd en energie.”

Wat zijn een aantal zaken waar iemand op moet letten als ‘ie zich in de online kaartenbranche wil begeven?

“Vraag jezelf af: wat wil jouw publiek? Zijn het mensen die gewoon een snel kaartje willen sturen of is het iemand die iets speciaals wil. Met digitale druk krijg je nou eenmaal niet zulke mooie effecten als met offset. Met offset-druk kun je werken met preeg, glitter en folie. Een stukje hogere kwaliteit. Als mensen eenmaal weten dat je dat hebt, dan zijn ze bereid wat meer voor een kaartje te betalen. Heb je dat niet dan moet je echt goed naar de prijs kijken, mensen zijn online namelijk zeer prijsbewust. Meer dan de consument in de winkel.”

“Daarnaast moet je er rekening mee houden dat zeer veel partijen een site zijn gestart waarmee je online kaarten kunt versturen. Maar vele redden het niet omdat er geen duidelijke visie is. Op wie richt jij je en waarom? Ook in wenskaartenland valt goed te segmenteren. Veel mensen sturen kaarten, maar die mensen zijn ook allemaal weer anders.”

Terug naar Snelwenskaart: welke veranderingen staan er nog op de (kortetermijn)agenda? Wat zijn de plannen?

“We willen echt doorgroeien in de zakelijke markt. Dus 100% focus op de secretaresses. Zij zijn diegene die de bestelling plaatsen. We beginnen dus met een bijsluiter en een beurs en hier gaan we verder op borduren.”

Waar denken jullie over tien jaar te staan met Snelwenskaart.nl?

“We zijn dan een begrip in de business-to-businessmarkt. Bedrijven moeten als eerste aan ons denken als ze kaarten nodig hebben. Dan moet het ook zeker mogelijk zijn voor bedrijven om hun logo in de kaarten te laten drukken. Nu beginnen we hier nog niet aan, omdat we niet op prijs kunnen concurreren met partijen die dit al wel kunnen. Als onze klantenkring verder uitbreidt dan moet dit in de toekomst zéker mogelijk zijn!”

Meer informatie over de webwinkel is te vinden op Snelwenskaart.nl.

Tags

Reacties