menu

Ogone: ‘volop ruimte voor groei en ontwikkelingen’

Ogone: 'volop ruimte voor groei en ontwikkelingen'Als je bedenkt dat zo’n tachtig van alle Twinkle100-webwinkels zijn aangesloten op Ogone, kun je deze PSP met gemak als marktleider zien. Als je zo dominant aanwezig bent, wat zijn dan je kansen, bedreigingen of juist uitdagingen voor komend jaar? Wij vroegen het Maurice van Dijk, die sinds kort de rol van Head of Sales binnen Nederland vervult.

In Nederland kan Ogone zichzelf marktleider in de PSP-markt noemen. Het is niet de goedkoopste partij, wel een met de meeste betaalmogelijkheden en -koppelingen. Daarmee is Ogone met name sterk in het midden- en topsegment. Dat blijkt ook wel uit de Twinkle top 100, waar zo’n tachtig spelers gebruik maken van Ogone. Maar met zo’n achtduizend merchants (webwinkels, red.) is het duidelijk dat Ogone breed vertegenwoordigd is in ons land. Ons land is daarmee gelijk een belangrijke markt voor Ogone, want zo’n 25% van de totale omzet komt hier vandaan. Wereldwijd zijn er ruim veertigduizend merchants aangesloten op de betaalprovider.

Ogone positief over de ecommerce-markt
Het ging afgelopen tijd dus erg goed met deze PSP, die ongetwijfeld veel doelen heeft kunnen verwezenlijken. Toch ziet Maurice van Dijk, de nieuwe Head of Sales binnen de organisatie, dat niet als bedreiging. “Er is nog alle reden om aan te nemen dat Ogone, ook binnen Nederland, nog verder kan doorgroeien. We hebben net een zware recessie achter de rug en ondanks dat groeide de ecommerce gestaag door. Als de economie aantrekt is mijn verwachting dat ook wij echt nog wel verder kunnen doorgroeien.”

Als marktleider moet je dan wel bovenop de markt blijven zitten, want als je ook maar even stilzit zullen nieuwe en snellere bedrijven het graag van je overnemen. Bij Ingenico, de moedermaatschappij van Ogone, werken zo’n 4500 mensen en ongeveer duizend daarvan zijn alleen maar bezig met onderzoek en ontwikkeling. Een zo’n onderzoek dat Ogone recent heeft afgerond, betreft het gevaar van frauduleuze betalingen. Daaruit blijkt dat met name Nederlandse webwinkeliers dit een erg lage prioriteit geven.

‘Nederlandse webwinkeliers onderschatten frauduleuze betalingen’
Ogone deed hiervoor onderzoek onder meer dan 250 bedrijven in Nederland, België, Engeland, Duitsland en Frankrijk. Uit dit onderzoek blijkt dat met name de Nederlandse webwinkelier fraude-betalingen een lage prioriteit geeft. “Nederlandse webwinkeliers onderschatten het gevaar van frauduleuze betalingen in een Card Not Present (CNP)-omgeving. Slechts een derde van de Nederlandse webwinkeliers gaf aan fraudepreventie als prioriteit te zien. Dit in tegenstelling tot online ondernemers uit andere Europese landen waar dit een hoge prioriteit heeft.”

“Dit heeft natuurlijk alles met iDeal te maken, daar krijgt de webwinkelier zijn geld vooraf zonder terugstort-mogelijkheid. Maar ook in Nederland wordt er online veel met creditcards betaald. Zeker op het gebied van crossborder-aankopen, of simpelweg als er vlak voor de feestdagen een iDeal-storing optreedt, lopen ook Nederlandse webwinkeliers een vrij fors risico dat ze uiteindelijk hun geld niet krijgen. De meeste webwinkels bieden wel alternatieve betaaloplossingen maar houden daar veel minder rekening met mogelijke onverwachte risico’s. Bijvoorbeeld als de creditcard-eigenaar aangeeft dat hij de betaling nooit gedaan heeft. Chargebacks bij creditcards of betaaloplossingen als PayPal, zijn niet uit te sluiten.”

‘Online en offline raken steeds meer verweven met elkaar’
Andere ontwikkelingen waarop Ogone momenteel sterk inzet zijn de ontwikkelingen waarin online en offline steeds verder in elkaar verweven raken. Maurice van Dijk verwacht dat er op den duur geen verschil meer is tussen een online iDeal of offline PIN-betaling. Een actueel voorbeeld hiervan is de nieuwe samenwerking tussen Ogone en Mastercard. Samen bieden zij MasterPass waarmee online-aankopen via connected devices, zoals pc’s, tablets en smartphones, gemakkelijker kunnen worden uitgevoerd.

Voor de betaling van aankopen op websites waarvan de betaalpagina is uitgerust met de knop ‘Betaal met MasterPass’ hoeven geen gedetailleerde verzendings- en kaartgegevens meer te worden ingevoerd door de klant. Zo kunnen klanten onder andere hun MasterCard-gegevens evenals andere creditcard, betaalkaart-, prepaidkaart- en adresgegevens veilig opslaan. Deze vereenvoudiging van het aankoopproces, die tevens alle garanties van een kaartbetaling omvat, moet webwinkeliers de mogelijkheid bieden hun omzet aanzienlijk te verhogen en de ontwikkeling van m-commerce bevorderen.   

‘PIN-betaling blijft nog wel tien jaar bestaan’
Hoe snel al deze ontwikkelingen gaan en hoelang het duurt voordat de traditionele betaaloplossingen als PIN of iDeal worden ingewisseld voor allerlei nieuwe betaaloplossingen durft ook de nieuwe Head of Sales van Ogone niet te zeggen. “De ontwikkelingen gaan heel snel en er technisch kan er al heel veel. Maar als ik kijk naar mijn eigen moeder dan heeft die nog niets op internet gekocht, duurt het nog wel even voor die een smartphone koopt, laat staan dat ze allerlei luxe betaal-apps geinstalleerd heeft. Zij zal voorlopig het liefst nog gewoon naar de winkel gaan om daar met cash of de pinpas te betalen. Er zal dus wat tijd overheen gaan voor het echte omnichannel-winkelen overal zal zijn doorgevoerd. Maar dat er momenteel veel ontwikkelingen zijn en enkelen daarvan de huidige manier van shoppen zullen overnemen, is een feit.

Tags

Reacties